Västtrafik dras inför förvaltningsdomstolen i Jönköping efter att bolaget gjort otillåten direktupphandling.
Västtrafik dras inför förvaltningsdomstolen i Jönköping efter att bolaget gjort otillåten direktupphandling. Bild: Karl af Geijerstam

Västtrafik inför domstol – krävs på en miljon kronor

Konkurrensverket kräver Västtrafik på miljonböter efter att bolaget förlängt avtal utan att annonsera en upphandling. Enligt Västtrafiks vice vd Roger Vahnberg kände man till regelbrottet.

ANNONS
|

Konkurrensverket kräver att Västtrafik betalar en miljon kronor i böter efter att ha genomfört en otillåten upphandling kopplat till en förlängning av ett avtal om konsulttjänster. Det skriver Konkurrensverket i ett pressmeddelande.

– Vår ansökan om upphandlingsskadeavgift rör konsulttjänster inom it och organisation, tjänster till ett värde om 14 miljoner kronor som Västtrafik inte annonserat enligt reglerna, säger Natacha Otte Widgren, processråd på Konkurrensverket.

"Allvarlig överträdelse"

Avtalen i fråga rör ramavtal som Västtrafik upphandlade 2008. Dessa gällde som längst till och med den 31 december 2012. Trots det valde Västtrafik att förlänga ett antal av avtalen i november 2018, detta utan att annonsera en ny upphandling. Därför tar nu myndigheten ärendet till förvaltningsrätten i Jönköping.

ANNONS

– Direktupphandling som inte föregås av annonsering är en allvarlig överträdelse av upphandlingsreglerna. Det gäller att ha kontroll på sina avtal, så att man inte använder dem i strid med regelverket, kommenterar Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i pressmeddelandet.

Delar Konkurrensverkets syn

För Västtrafik kom inte Konkurrensverkets synpunkter om avtalen som någon överraskning, säger bolagets vice vd Roger Vahnberg till GP.

– Vi har vetat om att vi har brustit i våra upphandlingar och delar Konkurrensverkets uppfattning.

Västtrafiks vice vd Roger Vahnberg.
Västtrafiks vice vd Roger Vahnberg. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

Enligt Vahnberg var Västtrafik nödgade att förlänga avtalen, trots vetskapen om att det skulle vara ett brott mot upphandlingsreglerna.

– Vi har inte mäktat med alla de stora upphandlingar vi har gjort i bland annat tåg och trafik och har därför tvingats prioritera. Det är därför vi förlängde de här avtalen som ändå var upphandlade för att istället kunna lägga krut på att ta fram en mer långsiktig lösning, vilket vi har jobbat med de senaste tre åren.

Arbetat med en lösning i tre år

Lösningen som Vahnberg och Västtrafik hoppas på är den konsultförmedling som man nu vill ta hjälp av. Detta har i sin tur inneburit ytterligare en omfattande upphandlingsprocess innehållandes flera överklaganden.

– Det har tagit olyckligt lång tid och nu väntar vi på att rätten ska ge oss klartecken för att kunna starta vår konsultförmedling.

ANNONS

"Inte ovanligt"

Att offentliga aktörer som Västtrafik brister i processen kring upphandlingar är dock inte ovanligt, enligt Konkurrensverkets processråd.

– Det finns en okunskap kring de här reglerna, vi skickar in 20-30 ansökningar om upphandlingsskadeavgifter varje år, så det är ganska vanligt, säger Natacha Otte Widgren.

Det är på grund av ett tips till Konkurrensverket som myndighetens utredning av Västtrafik kunde inledas, ett ärende som nu ska prövas i rätten.

Enligt Konkurrensverkets generaldirektör riskerar Västtrafiks agerande att leda till sämre offentliga affärer.

– När ett inköp annonseras får fler leverantörer möjlighet att lägga anbud. Det ökar förutsättningarna att göra den bästa affären, kommenterar Rikard Jermsten i pressmeddelandet.

ANNONS