Västsvensk robot-truck ska frakta pengar i Asien

ANNONS
|

I en industrilokal i Partille håller några tekniker på att städa undan för att kunna testa en agv-truck (automated guided vehicle). Mjukvaran Max är installerad så testet är sista steget innan den är klar för leverans. Roger Johannesson är agv-tekiker sedan 20 år tillbaka och leder arbetet på fabriksgolvet.

– Vi gör bromsprov genom att köra den på en raksträcka och ställa något framför för att kolla så att den stannar av sig själv.

Det är en säkerhetsscanner på truckens framsida som triggar bromsarna i fall ett föremål eller en människa står för nära eller nuddar några av de tryckkänsliga sensorerna som finns på gafflarna och längs med sidorna. Enligt Tony Magnusson, vd på Atab, så är en trasa inget som hindrar trucken men står det en verktygslåga i vägen så stannar den.

ANNONS

– Man glömmer inte sin verktygslåda på golvet en andra gång efter att ha stoppat hela produktionen. På så sätt skapar vi också ordning och reda, säger Tony Magnusson.

Avancerad teknik stannar inte heller vid säkerhet utan navigationssystemet är också väl genomtänkt och fungerar med hjälp av reflektorer placerade i lokalen som agv-trucken läser av med hjälp av laser.

– Reflektorerna sätter vi upp i kundens lokal. Sedan markerar vi exakt var de sitter på en karta som programmeras in i trucken och på så sätt hittar den sina koordinater.

Enligt Tony Magnusson har en agv-truck normalt kontakt med sex reflektorer vid lastning eller lossning av lasten för att precisionen ska vara tillräckligt hög. Vid transportsträckor krävs endast tre stycken. Men det tar sin tid innan ett agv-system fungerar felfritt.

– Det tar cirka en till två månader innan systemet har satt sig och för användarna att lära sig systemet beroende på komplexiteten, säger Tony Magnusson.

Till skillnad från reflektorernas fasta koordinater så är koordinatorerna för den heta exportmarknaden ständigt föränderliga.

Nu är det bland annat Kina som har bidragit till årets oväntade expansion. Från en omsättning på 35 miljoner 2014 tycks 2015 gå mot en omsättning på det dubbla – drygt 60 miljoner. Företaget Jing Yuan har också valt att köpa 15 procent i det svenska företaget samtidigt som Atab har blivit delägare i en gemensamt ägd kinesisk monteringsfabrik.

ANNONS

– Där kommer ingen tillverkning att ske utan bara montering. Vi kommer dessutom att åka dit för att göra tester.

Utöver Kina så levereras agv-truckar även till Malaysia, Thailand och flera länder i Europa. På kundlistan finns företag som Jaguar, LG, Sandvik och Volvo. Dessutom håller ett agv-system på att skeppas till Bank Negara i Malaysia. Med hjälp av specialbyggda truckar försedda med säkerhetsburar ska truckarna förflytta kontanter samtidigt som alla lådor automatiskt scannas för ständig spårbarhet.

– Försöker någon ta sig in i buren så går ett larm. Vårt system kommer också alltid ihåg var den lagt lådan. Det gör inte alltid truckföraren.

För Atab är geografisk bredd och närvaro viktigt med tanke på att många kunder är multinationella, men för Tony Magnusson är det även viktigt att skydda företaget mot lokala lågkonjunkturer: Han hänvisar också till att det är viktigt att inte bli för nöjd.

– Vi kan aldrig säga att detta är en bra nivå, för har vi inte ambitionen att växa så börjar det gå sakta neråt.

FAKTA: Agv

• Agv (automated guided vehicle) monteras av Atab medan Soft design RTS tillhandahåller mjukvaran Max.

• En färdig Max agv har en normal maxhastighet på 1,4 meter per sekund.

ANNONS

• Ägs till 15 procent av det kinesiska företaget Jing Yuan.

• Prislappen är 400 000 kronor och uppåt men därtill tillkommer: materialhanteringssystem, fasta installationer med reflektorer, laddstationer och accesspunkter.

• Atab ligger i Partille och där sköts projektering, design, montering och testning.

• Atab har 16 heltidsanställda och 10 projektanställda.

ANNONS