Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den nyligen avslutade Halloweensäsongen visade åter på en ökning av antalet besökare, medan sommarsäsongen var svagare för andra året i rad – helåret beror nu på julsäsongen. Konkurrenterna i omvärlden sitter knappast stilla, konstaterar GP:s Valdemar Lönnroth. Bild: Olof Ohlsson, Anna Tärnhuvud

Valdemar Lönnroth: Västlänken och stora investeringar – här är Lisebergs utmaningar

Om Göteborg vore en religion är Liseberg kyrkan. Men besökssiffrorna har legat rätt stilla de senaste åren för Sveriges största nöjespark. Västlänkenbygget och fjolårets försenade Valkyria-attraktion har knappast hjälp till. Och resultatet har inte utvecklats i rätt riktning. Att nya storinvesteringar ökar den ekonomiska bördan har lett till politisk debatt, men är samtidigt något alla konkurrenter gör för att öka besökstalen.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Liseberg är inte ett bolag vilket som helst, utan en grundbult i Göteborg som evenemangsstad – vilket varit en av stadens främsta profiler åtminstone de senaste decennierna. Och Liseberg är vidare ett kommunalt bolag, vilket skiljer bolaget från de två största nordiska konkurrenterna. Tivoli i Köpenhamn är ett börsnoterat bolag medan Park and Resorts Scandinavia – som driver Gröna Lund, Skara Sommarland, Kolmården och Furuvik – är en entreprenörsdriven, privat koncern. För Liseberg betyder det att styrelsen består av förtroendevalda politiker och att Liseberg i många år lämnat koncernbidrag till sin ägare – även om det i fjol fick ett tillskott. För Liseberg betyder det också att beslut om större investeringar blir en politisk fråga – som storinvesteringen i ett nytt vattenland och hotell som är en investering på ett par miljarder och där kostnadsökningar innan byggstart väcker debatt.

LÄS MER: Oenighet i styrelsen när Liseberg klubbade jättebeslutet

LÄS MER: Liseberg prisas – fjärde bäst i Europa

Ser man på den marknad som Liseberg verkar på, den europeiska och internationella marknaden för nöjesparker, har utvecklingen varit stark det senaste decenniet.

Nöjesfältsgigant

I debatten om att satsa på det nya stora vattenlandet med tillhörande hotell hördes Göteborgsröster som nämnde att Liseberg inte bara ska konkurrera med andra parker i Norden utan även med till exempel Disneyland i Paris. Men den jämförelsen är egentligen rätt orimlig. En europeisk eller internationell besökare som funderar på Liseberg eller Disneyland väljer mellan besöksmål i en mellanstor europeisk stad och i en världsmetropol som dessutom är en av världens absolut främsta turistdestinationer. Vidare har Disneyland utanför Paris – som faktiskt är två parker bredvid varandra – drygt 15 miljoner besökare per år att jämföra med Lisebergs dryga tre miljoner. Och när vi i Göteborgssammanhang talar om ett par miljarder kronor som mycket stora investeringar för en nöjespark, gick huvudägaren Disney ifjol ut och förklarade att de skulle plöja ned motsvarande 20 miljarder kronor för att utvidga det redan stora nöjesfältet i Paris.

Men de två andra nordiska bolagen duger gott om man ska jämföra – på näringslivssvengelska ”benchmarka” – Lisebergs utveckling. Tittar man bara på besökssiffror kan man konstatera att såväl Tivoli som Gröna Lund fått till en ökning i besöksantalen över åren. Liseberg ligger rätt konstant på 3,1 miljoner besökare de senaste åren, vilket är en högre stabil nivå än förr men samtidigt kunde man i mitten på 00-talet finna år med högre besökstal.

Minskade marginaler

Ser man till resultatet kan man se att både Gröna Lunds ägare Parks and Resorts och Liseberg hade högre vinster för några år sedan, medan omsättningen fortsatt att öka. För Liseberg blev det en stark effekt efter investeringen i Helix 2014, där en glad vd Andreas Andersen konstaterade att omsättningen för första gången passerade en miljard och resultatet passerade 100 miljoner med råge. Även marginalen – resultat i förhållande till omsättning – ökade och låg på tvåsiffriga belopp. Ifjol låg rörelsemarginalen däremot på sju procent, där man hade en försenad attraktion i form av Valkyria och ett för varmt väder. I år var sommarsäsongen än svagare, med bland annat färre konserter – medan man ökade under Halloween. I år har Liseberg också utmaningen att hantera störningen från Västlänkenbygget. Hur mycket bygget påverkar Lisebergs besökstal är inte helt lätt att skilja från övriga negativa faktorer.

LÄS MER: Gästrekord på Liseberg under Halloween

Tivoli däremot har sett en resultatutveckling som inneburit att marginalerna i stället ökat de senaste åren. Det börsnoterade bolaget har också sett en ökning av börskursen med 60 procent de senaste tre åren. Nu ligger Tivoli i en huvudstad och i ett område, Öresundsregionen, med ett befolkningsunderlag på fyra miljoner personer, vilket förstås inte Liseberg är i närheten av. Men det finns några satsningar nöjesfältet i Köpenhamn har gjort som är intressant för Liseberg, där ju vd Andreas Andersen har en bakgrund. Efter att i flera år – betydligt längre än Liseberg – haft öppet under jul och Halloween satsade man i fjol på att ”Vinter på Tivoli” i februari. Det ökade besöksantalet med några hundra tusen till 4,85 miljoner. Den danska nöjesparken såg såväl en tydlig intäktsökning som en förbättrad marginal. En annan satsning är till exempel utvecklingen av ett lyxigt butikshotell.

Utvidgad säsong

Tricket med det vattenland som Liseberg satsar på är att försöka öka antalet besökare på helåret, vilket förutom en uppskattning på en knapp halv miljon till vattenlandet skulle ge fler besökare till Liseberg och än fler om man förlänger säsongen ytterligare. Tilläggas kan dock att det är rätt osäker materia att räkna ut besöksantalet till en dylik attraktion som inte påminner om den befintliga nöjesparkens.

Ytterligare en sak Tivoli gjort är att utvecklat temat: parken köpte rättigheterna till barnfiguren Rasmus Nalle – på danska Rasmus Klump – och ska tematisera parken ytterligare. Just trenden med temaparker är mycket tydlig internationellt – där varumärken och figurer som Lego, Disney, Marvel eller Harry Potter anlägger nya nöjesparker eller utvidgar befintliga starkt. Här handlar det inte om en park utan om att Lego anlägger en räcka parker i flera världsdelar (ägaren till själva parkerna är dock brittisk).

Ur temasynpunkt är såväl Tivoli som Liseberg betydligt svagare än varumärken som Lego eller Disney. Tivoli och Liseberg hör också till ett annat segment: anrika nöjesparker som varit med länge och är inarbetade varumärken genom sina egna namn. Lisebergs tema är ju förstås kaninerna och ett antal attraktioner som har fornnordiskt tema: Balder, Loke och Valkyria. Men temamässigt spretar alltså Liseberg betydligt mer än renodlade temaparker.

En nyckel om Liseberg ska locka fler långväga gäster, vilket intäktsmässigt och turistekonomiskt ger betydligt större effekt såväl till parken som Göteborg i stort, är att ha åkattraktioner som blir succéer. Succéåret 2014 var Helix en sådan, vilket fick bergochdalbane-entusiaster att fylla sociala medier med lovord. Ska Liseberg lyckas med tillväxten behövs fler sådana succéer tillsammans med fortsatt utveckling av säsongerna och signa bra artister. Hur nästa års utvecklingen av Kaninlandet med en ny attraktion slår återstår att se. Grundplåten för tillväxt finns där i varje fall med den serviceinriktade organisation som vd Andreas Andersen utvecklat under flera år.