Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Möte på konsultföretaget Tyréns kontor i Skeppsbrohuset med utsikt mot älven och Hisingen.

Västlänken är en guldgruva för konsultbolagen

Västlänken är en guldgruva för konsultbolagen – som vill utöka med hundratals nya ingenjörer de kommande åren. Enda problemet: Det finns inte tillräckligt många att anställa.

Hittills har Trafikverket köpt in 1,3 miljoner konsulttimmar, för en kostnad av cirka 1,1 miljard kronor inför bygget av Västlänken. Konsultbolagen har alltså mycket pengar att slåss om de kommande åren.

En rundringning bland de största aktörerna i konsultbranschen visar att samtliga vill bli många fler de närmaste åren, en utveckling som delvis drivs framåt av det Västsvenska paketet och mer specifikt Västlänken.

Konsultbolaget ÅF vill till exempel anställa omkring 50 nya personer till området Samhällsbyggnad varje år framöver. Hur många av dem som behövs för just Västlänken är dock svårt att svara på.

– Stora infrastrukturprojekt, som Västlänken, drar med sig resten av marknaden. I samband med dem byggs det också mer bostäder och kontor. Marknaden är som helhet positiv nu, men visst är Västlänken en viktig del i det, säger Bruno Susak, regionchef för Samhällsbyggnad inom ÅF.

Hans avdelning har på fem år gått från 70 till 350 personer, varav omkring 100 i dag jobbar med Västlänken i olika hög grad.

ÅF är inte ensamma om att expandera – konkurrenten Sweco behöver anställa mellan 30 och 40 nya konsulter per år bara i Göteborg den närmaste tiden medanTyréns planerar att utöka med minst 100 personer på tre år i Västsverige. COWI tror att bara deras division för infrastruktur ökar med minst 30 personer årligen framöver samtidigt som både WSP och Rejlers uppger att även de behöver anställa många fler.

Var ska ni i branschen hitta alla de här ingenjörerna?

– Det kommer vi inte, det finns inte så mycket folk. Alla kan planera stort inför framtiden men alla kommer inte att lyckas. Den kompetens vi har i Sverige i dag räcker inte, vi måste redan nu ta in kompetens från utlandet. Det har inte utexaminerats tillräckligt med ingenjörer på tio år, säger Bruno Susak.

Torbjörn Spetz, divisionschef för Infrastruktur på COWI är också oroad över hur branschen påverkas av ingenjörsbristen på längre sikt.

– Om vi backar några år rekryterade vi huvudsakligen från högskolorna och utvecklade sedan de nyutexaminerade hos oss. Nu har trycket ökat och de flesta söker mer erfarna personer. Vi rycker och sliter personal från varandra och det rekryteras också fler från beställarsidan – det är en rundgång i systemet som inte är särskilt effektiv. De mer erfarna behövs dessutom som mentorer för de nyutexaminerade – om de inte räcker till riskerar det att utarma den svenska kompetensen på lång sikt, förklarar Torbjörn Spetz.

COWI:s division för infrastruktur har växt med runt 15 procent per år den senaste tiden och Torbjörn Spetz tror, som sagt, att den utvecklingen fortsätter även de närmsta åren.

I dag jobbar ett fåtal av deras konsulter med Västlänken, i form av internt anbudsarbete. Fram till hösten 2014 sysselsatte projektet dock mellan 50 och 100 personer hos konsultbolaget. COWI ingår också i det team som vunnit upphandlingen kring entreprenaden Centralen inom Västlänken. När det arbetet kommer igång väntas bolaget återigen ha 50-100 konsulter inblandade i Västlänken. Just den entreprenaden är dock överklagad.  

– Överklaganden skapar osäkerhet, inte minst i rekryteringshänseende. Vår affär bygger på att vi har våra konsulter sysselsatta i projekt – tidsförskjutningar är därför mycket olyckliga och kostsamma. Generellt betyder stora infrastrukturprojekt, som Västlänken, dock trygghet för oss. Vi får den närmsta framtiden tryggad och vågar därmed satsa på och utveckla nya anställda, säger Torbjörn Spetz på COWI.

Läs också: GP granskar jätteprojektet Västlänken

FAKTA: Konsultbolagen och Västlänken

Sweco omsätter totalt runt 16 miljarder kronor och har 800 medarbetare i Göteborg. Runt 300 av dem arbetar med infrastrukturprojekt i Göteborgsområdet, enligt bolaget. Hur många som arbetar specifikt med Västlänken har Sweco inte svarat på. De ska anställa 30-40 personer årligen till Göteborgsverksamheten.

WSP-koncernen har en omsättning på cirka 40 miljarder kronor och sysselsätter drygt 500 personer i Göteborg. Hur många av dem som arbetar med Västlänken varierar, bolaget har därför inte en aktuell siffra. WSP ökar med 500 personer netto i den svenska verksamheten årligen, varav drygt ett 100-tal personer i Göteborg med omnejd. Bolaget fick nyligen uppdraget att göra en genomförandestudie och projektering för områdena kring stationerna Korsvägen och Haga inom Västlänken.

ÅF omsätter runt 9,8 miljarder kronor och har cirka 8 000 anställda. Omkring 100 av deras konsulter arbetar med Västlänken. De planerar att utöka 50 personer årligen inom divisionen Samhällsbyggnad.

COWI-koncernen har en nettoomsättning på 5,6 miljarder danska kronor. Den svenska verksamheten består av cirka 1000 konsulter. Bolaget ska utöka sin svenska Infrastrukturdivision med minst 30 personer årligen.

Rejlers har en omsättning på 1,9 miljarder kronor och sysselsätter runt 130 konsulter i Göteborg. De har just nu inga konsulter som arbetar med Västlänken, men har "stort behov" av att anställa fler konsulter i Göteborg de närmsta åren.

Ramböll har inte gått att nå för kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.