Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Världens högsta vindtunnel till Säve

Fritt fall utan fallskärm och där man flyger med kroppen. Det är den nya attraktionen i världens högsta vindtunnel som företaget Bodyflight ska bygga vid Säve flygplats.

Stockholmsföretaget Bodyflight har slutit arrende- och entreprenadavtal med Serneke, för att låta bygga världens högsta vindtunnel, alldeles i närheten av terminalbygganden på Säve flygplats.
Sedan två år tillbaka driver Bodyflight en motsvarande vindtunnel i Stockholm, som hittills varit världens högsta med sina 23 meter.
Om Bodyflights planer och bygglov går i lås kommer vindtunneln i Säve att bli en meter högre.
- Vi är jätteglada över att ha fått den här möjligheten att göra detta tillsammans med Serneke ute vid Säve. Det kommer att bli en fin anläggning i Göteborg, där man både kan träna inför fallskärmshopp, testflyga och träna som en egen idrott. För vi ser det som rolig ny sport, säger Martin Dahl, vd för Bodyflight.

Alla kan flyga

Vad anläggningen kommer att kosta vill han inte berätta, eftersom alla förhandlingar inte är färdiga.
Man hoppas att vindtunneln ska stå klar att öppnas 2018.
I USA startade man med simulerade fallskärmshopp i vindtunnlar redan på 1970-talet, för att fallskärmshoppare skulle kunna träna.
- Därefter har utvecklingen gått framåt och i dag kan nästan vem som helst testa hur det är att falla i en kontrollerad miljö. Alla från barn till äldre. För tre veckor sedan hade vi en själaglad dam som fyllt 90 år som testade på, säger han.
- Man flyger på en luftkudde. Fartvinden är någonstans mellan 170 och 250 kilometer i timmen som förstagångsflygare, och så kan vi pressa upp den till 320 när vi kör med fallskärmshoppare, säger Martin Dahl.

Rolig attraktion för Göteborg

Från Serneke Fastighet tycker man att vindtunneln passar perfekt in i verksamheten på Säve.
- Vi har ingen anledning att säga nej till en sådan spännande grej. Det kommer att vara ett jättelyft för Säve och Göteborg, som en ytterligare rolig attraktion som kommer att locka många besökare, säger Krister Johansson, vd för Serneke Fastighet, som själv har provflugit.
Serneke kommer att göra anläggningsarbetet medan Bodyflight låter bygga huset.
- Med lärdomarna från Stockholm kan vi redan nu säga att Göteborgstunneln kommer att hålla internationell klass, säger Martin Dahl.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.