Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Väntetiderna i hamnen är inte acceptabla"

- Väntetiderna i hamnen är inte acceptabla, säger Annika Persson, Sveriges Åkeriföretag i Västra Götaland. Hon efterlyser ett nytt kösystem för lastbilarna till containerhamnen.

Problemen med väntetider på fyra eller kanske ännu fler timmar för åkare att hämta eller lämna en container i Göteborgs hamn består.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tidigare i veckan träffade Annika Persson, branschansvarig på Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland, och åkare ledningen för containerhamnen APM Terminals.

- Vi framförde att vi tycker att situationen inte blir bättre. Vi hade stora förväntningar på de nya grensletruckarna som nu är igång. Men väntetiderna är om möjligt ännu längre än tidigare och kösystemet fungerar inte. Ingen har kontroll på systemet och det skapar ingen bra stämning i hamnen.

- För den enskilde åkaren är det helt hysteriskt. Det är omöjligt att få ihop kalkylen med fyra timmars väntetid. Det finns företag som inte klarar att ha uppdrag i hamnen, säger Annika Persson som trots att hon är "väldigt besviken" över dagsläget menar att man nu ändå har en bra dialog med APM.

GP har rapporterat om långa väntetider för åkare, containrar som inte kommer fram i tid på grund av bristande kapacitet i hamnen och rederier som överväger nya transportvägar. APM Terminals har då hänvisat till det omfattande investeringsprogram som pågår i hamnen och som innebär nya grensletruckar, containerkranar och att nya markområden färdigställs.

Under mötet i veckan sa APM Terminals att investeringsplanen är försenad ett halvår, främst på grund av mark- och järnvägsarbeten. 80 procent av investeringarna är genomförda.

- Vi accepterar övergångsproblem och vi märker att ledningen för APM Terminals tar problemen på större allvar. Men ännu har man inte gjort något åt väntetiderna. Det kan stegvis bli kortare tider framöver när markytorna färdigställs, men det återstår en hel del. Kösystemet, hur kommer det att se ut framöver? Det är nog ingenting som har lösts till sommaren, resonerar Annika Persson.

- Det har ju varit förseningar tidigare, så vad säger att det inte blir ytterligare förseningar. Vi börjar känna oss luttrade.

Katrin Lemming, kommunikationsansvarig på APM Terminal, ger följande kommentar till åkarnas beskrivning av deras arbetssituation i hamnen: "Under mötet berättade vi om våra investeringsplaner i ett nytt kösystem i kombination med förändringar i infrastrukturen på terminalen. Arbetet påbörjades 2015 och förväntas vara klart under 2016".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.