Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Flygbolaget Norwegian har beslutat att parkera sina 18 Boeing 737 Max 8. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Väldigt olägligt för Norwegian"

Norwegians beslut att parkera 18 Boeing 737 Max 8 är en hård smäll för det förlusttyngda norska flygbolaget.

Den stora frågan är hur flygbolaget ska få tag på inhyrd flygkapacitet för att hantera sina åtaganden gentemot resenärer och vem som i slutändan ska betala för det logistiska kaos som uppstår när en så stor andel av flygplanen i bolagets flotta parkeras.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kommer att ta tid

Ersättningskraven från drabbade resenärer kan snabbt skena iväg och det blir svårt att hävda någon typ av force majeure för Norwegian, tror Jan Ohlsson.

Han tillägger att det ser ut som att det kommer att ta tid för flygplanstillverkaren Boeing att antingen slå fast att det inte är något tekniskt fel på olycksplanet eller att komma fram till en lösning på det misstänkta tekniska fel som befaras ha orsakat två olyckor inom loppet av några månader.

- Det här är en svår nöt att knäcka för Norwegian. Det kommer väldigt olägligt, säger Jan Ohlsson.

- Man har ju redan likviditetsproblem i Norwegian. Bolaget är starkt och man har spridit riskerna, men Norwegian har gjort det klassiska felet: bolaget har vuxit för fort, tillägger han.

Spelar Airbus i händerna

Han påminner om att Norwegian i fjol hade stora problem att hålla igång sina Boeing Dreamliner-flygplan till följd av problem med Rolls Royce-motorerna, vilket ledde till ett enormt kostnadspåslag för bolaget.

En grupp vinnare på kort sikt på utvecklingen är enligt Jan Ohlsson bolag som specialiserat sig på att leasa ut flygplan, som kan räkna med ett rejält efterfrågelyft till följd av alla parkerade Boeing 737 Max 8-plan. Dessutom tror han att Boeing-konkurrenten Airbus kan dra nytta av krisläget.

- Vem beställer en Boeing 737 Max 8 nu? frågar sig Ohlsson.

Han räknar med att problemet kommer att förfölja flygplanstypen – och även andra Boeing-modeller – under lång tid i sociala medier.

- Det kommer att spela Airbus i händerna, inte minst i Kina, som ju också kan ha andra skäl att stoppa de här amerikanska flygplanen med tanke på handelskriget mellan Kina och USA.

Flygkaos väntas

Till saken hör att det inte bara är Norwegian som beslutat att stoppa trafiken med olycksplanet, utan även stora researrangörer som TUI och ett stort antal andra flygbolag.

Samtidigt har luftfartsmyndigheter i ett snabbt växande antal länder, däribland Kina, beslutat att stoppa all trafik med olycksplanet. Även i EU stoppas trafiken.

Jan Ohlsson ser flygkaos framför sig den närmaste tiden och jämför med situationen när flygtrafiken i Europa stoppades av vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott 2010, med strandsatta resenärer och trafikstörningar över hela världen som följd.

- Det här problemet är så gigantiskt, så det handlar inte bara om Norwegians ekonomi, utan även för andra flygbolag och för Boeing, säger han.

- Det är som en lavin. Det rasar från berget nu, tillägger han.