I 15 år har Magnus Aideborns Arrivalguides tillhandahållit destinationsinnehåll till stora delar av resemarknaden. Med en databas på över 600 guider på upp till tio språk och över 500 resemålsvideor kallar sig bolaget för världens största distributör av reserelaterat digitalt innehåll.
Affärsmodellen har nu väckt Lonely Planets intresse som meddelar att man köper upp det Göteborgsbaserade bolaget.
– Vi är stolta att nu kunna erbjuda alla fördelar med Arrivalguides för våra partners, kommenterar Lonely Planets vd Luis Cabrera i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Arrivalguides modell och etablerade kanaler kommer låta Lonely Planet agera mer aktivt och kreativt i vår B2B-strategi (business to business) och etablera partnerskap med företag på nya sätt.
Räknar med att anställa fler
Den svenska grundaren Magnus Aideborn är oerhört stolt över att ha approcherats av marknadens största aktör.
– Det är coolt att vi som ett litet Göteborgsbaserat bolag som egentligen inte tagit några extra resurser nu kan alliera oss med Lonely Planet. Det är roligt att få sätta vad jag en gång skapade på världskartan, säger Aideborn till GP.
Sammanslagningen har redan påbörjats och Aideborn hoppas att nu få möjligheten att vidareutveckla Arrivalguides verksamhet.
– Jag och mitt team på 15 personer räknar med att bli kvar i Göteborg. Målet är att utöka personalstyrkan ytterligare när vi nu synkroniserar båda bolagens produktportföljer.
Hur mycket pengar fick Lonely Planet betala för Arrivalguides?
– Det är dessvärre hemligt.
Reseguideföretaget Lonely Planet har funnits sedan 1973 och är ett av de ledande företagen inom resemedia i världen. Bolaget är kanske mest känt för sina mångtaliga resehandböcker som under åren uppgått till 145 miljoner stycken.
Innehållsdistributörens vd Magnus Aideborn uppger att Arrivalguides hade en omsättning på omkring 13 miljoner kronor 2015.