Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Utmaning större än väntat"

Johan Åberg kom till Kapp-Ahl med ett tydligt uppdrag. Han har hållit fast vid sin strategi, även om det blåst motvind. Ett gnetande för att få lönsamhet i en ombytlig och lättrörlig bransch som möter nya utmaningar från kunderna. - Det är en helt ny spelplan i dag med nya kundbeteenden, nya generationer och nya värderingar. Där jobbar vi stenhårt för att ligga i framkant, säger han.

Johan Åberg kom som vd till Kapp-Ahl för ett och ett halvt år sen, till ett företag som låg skrynkligt till med turbulenta år med stora förluster och stora utdelningar som dränerat företaget.

Hur kändes det att börja ta tag i Kapp-Ahl?

- Anledningen att jag hoppade på detta var att anta utmaningen, ett turn around case, att vända det negativa flödet i bolaget och få det tillbaka på fötter igen. Det var det stora som lockade mig personligen. Det är ett tufft case, helt klart.

Vad var de stora stenarna att flytta på?

- Jag gjorde en analys när jag kom in. De stora stenarna var att vi dels hade gått fel i vårt sortiment, dels att vi hade ett väldigt otydligt erbjudande skulle jag vilja påstå.

På vilket sätt var erbjudandet otydligt?

- Hur Kapp-Ahl uppfattades på marknaden, i det konkreta erbjudandet och laddningen av varumärket. Jag upplever att Kapp-Ahl haft ett skamfilat varumärke och det försöker vi bygga upp igen. Det är en lång resa att komma dit, men vi är på väg. Hjälten i alltihop är alltid sortimentet, det styr hur bra du är. Det är där du får dina kvitton på marginal och försäljning.

Motsvarade utmaningen som vd dina förväntningar?

- Jag har varit med ett tag i olika branscher. Utmaningen med Kapp-Ahl var väl till och med lite Större än jag förväntat mig när jag klev in, om jag ska vara riktigt ärlig. Men det var bara att rulla upp ärmarna och köra igång och börja jobba.

Du har stuvat om ganska mycket i ledningen?

- Vi måste ha förändringsbenägna människor i organisationen. Det har handlat om att få ett nytt lag på plats, en ny energi i företaget. Men en sak som överraskade mig väldigt positivt var energin hos dem som jobbar här, i ett företag som haft det ganska tufft och med människor som blivit tilltufsade.

Du kom från hemmafixarföretaget Jula i Skara till ett klädföretag med 60-åriga göteborgska rötter. Hur var den kulturskillnaden?

- Ja, jag har ju varit i konfektion tidigare och grunden bygger väldigt mycket på samma sak. Mode är mer snabbrörligt, kläder blir gamla väldigt fort, livscykeln är väldigt kort. På Jula kunde man låta ett par läsglasögon övervintra till nästa säsong. På Kapp-Ahl byter vi ut 10 000 artiklar på ett år. Men man skulle kunna utnyttja en hel del erfarenheter mellan branscherna, mer cross over, kan jag tycka.

Har företaget fått vind i seglen och är på rätt väg nu? Den senaste kvartalsrapport visade 43 miljoner i vinst, men utifrån historiskt låga nivåer.

- "Vind i seglen" är väl lite att överdriva. Jag tycker att vi fortsätter vårt inslagna arbete, vi har haft ganska schyssta rapporter som visar en trend. Men vi arbetar på en svag marknad som är väldigt volatil/ombytlig. Vi ser varje kvartal, varje halvår, med en ödmjukhet. Men säga att det pekar rakt uppåt, de växlarna kommer jag inte att dra.

Ni har höga mål för lönsamheten. En vinst på försäljningen på hela tio procent fram till 2013/14. Hur jobbar ni mot det målet?

- Ja, vi har höga ambitioner och det jobbar vi på. Det blir tufft, det ska jag skriva under på. Men dit ska vi på sikt, helt klart.

Vad har du gjort för att få igång Kapp-Ahl på allvar? Storägaren Rune Andersson brukar tala om vikten av rätt management och rätt design.

- Det är ett komplext spel, det är inte en eller två människor. Det är många människor som påverkar affärshjulet, inte minst alla våra människor ute i butikerna. "Hallå", liksom, det är där vi möter konsumenten. Det är ett stenhårt lagarbete.

Du lade ner e-handeln på Jula. Hur ser det ut för Kapp-Ahl och handeln på nätet?

- Det går fantastiskt bra, vi har varit igång i drygt ett och ett halvt år. Vår hemsida är en bra kommunikativ plattform med mycket interaktivitet och shop on line. Vi lägger ner mycket energi att utveckla den, med mycket kopplingar till bland annat reklamfilmer och de återkommande karaktärerna där. E-handeln är en expansiv del i Sverige, ambitionen är att så snabbt som möjligt gå in i de övriga länderna. Sociala medier växer också i betydelse för oss; där vi talar och inspireras av kunderna varje dag.

Eko och reko? Hur viktigt är frågor kring hållbarhet? I dag är 20 procent av sortimentet miljömärkt.

- Vi ser att den delen ska öka successivt, vi jobbar hårt för det. Nu har vi nyligen signat avtal med Bangladesh om ökad säkerhet och bättre arbetsvillkor i textilproduktionen. Vi deltar också i många projekt kring renare produktion och hantering av bomull. Det har länge varit en viktig kärnfråga för Kapp-Ahl. Vi var världens första miljöcertifierade modekedja.

Till reorna, har ni haft färre reade kläder under senare år?

- Ja, det hör ihop med vårt starkare erbjudande. Vi har lyckats höja våra marginaler radikalt det sista året, skulle jag vilja påstå. Mycket beror på det att vi säljer fler artiklar till fullt pris. Det vill säga att vi rear bort mindre. Rea och kampanjer är ju konstant i den här branschen. Men du vill att de ska vara så små som möjligt.

Vad gör du om fem år?

- Oj. Jag vet inte, det beror på var Kapp-Ahl befinner sig.

Om du tycker det är för lång tid, vad gör du om två år?

- Mitt mål i arbetet är att få det här bolaget att må bra, leverera positivt resultat och sen skapa tillväxt. Och sen vill jag komma dit så fort som möjligt. Kapp-Ahl har underpresterat, så vi har en resa kvar. Vi är en bit på väg, men har lång väg kvar. Det är bara att gneta på.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.