Begagnade bilar och hantverkstjänster brukar ligga i topp när Konsumentverket summerar det gånga årets inkomna klagomål. Så även 2016, då 121000 klagomål kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets webbtjänst Hallå konsument.
Det handlar ofta om debitering eller fel på köpta varor. Att bilar och renoveringar år efter år toppar listan förvånar inte expertisen.
- Det handlar om mycket pengar, och när det saknas skriftliga avtal är det svårt att bevisa vem som har rätt, säger Niclas Sturesson, ordförande för Konsumentvägledarnas yrkesförening.
Svårt bevisa
- När det gäller hantverkare kan man undvika att behöva klaga genom att se till att ha allt skriftligt, annars kan det bli en svår bevisfråga. När man köper bil är det viktigt att undersöka bilen innan köp, så man ser om något är fel innan man betalat.
De tjänster som förutom hantverkstjänster får mest klagomål är mobiltelefoni, fast telefoni, flyg och internet. De varor som får mest klagomål är förutom begagnade bilar elektronik, möbler, hälsokost och kläder.
- Telefoni handlar tyvärr oftast om telefonförsäljare. Någon ringer upp och får den som svarar att gå med på ett muntligt avtal, men det blir då på falska premisser, säger Niclas Sturesson.
Tacka aldrig ja
Han förklarar att bedragarna ofta ringer upp och ljuger om något, för att sedan börja spela in när personen accepterar avtalet om exempelvis ett nytt telefonabonnemang. Ofta riktar sig bedragarna till just äldre.
- Ett tips är att aldrig tacka ja till något via telefon, eller någon gång du blir påhoppad, säger Niclas Sturesson.
Fakta: Det här klagar vi mest på
Tjänster:
1. Hantverkstjänster
2. Mobiltelefoni
3. Fast telefoni
4. Flyg
5. Internet/fiber
Varor:
1. Begagnad bil
2. Elektronik
3. Möbler/husgeråd/inredning
4. Hälsokost
5. Kläder
Källa: Konsumentverket