Arbetet i Göteborgs containerhamn kommer på vardagar endast att pågå dagtid, under APM:s lockout. Arkivbild.
Bild: Stefan Berg
Arbetet i Göteborgs containerhamn kommer på vardagar endast att pågå dagtid, under APM:s lockout. Arkivbild. Bild: Stefan Berg

Upptrappad konflikt i Göteborgs hamn

ANNONS
|

Hamnarbetarförbundet har varslat om blockad mot övertidsarbete och nyanställningar från 15 maj. APM svarar med att lockouta förbundets medlemmar från arbete på kvällar och nätter under vardagar, med start 19 maj.

- Arbetstiden planeras om till dagtid i stället, säger Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals i Göteborg.

- Det kommer att bli mindre arbetstid, tillägger hon.

ANNONS

På helger kommer hamnen att ha öppet som vanligt. Båda parternas åtgärder är aviserade att pågå till den 30 juni. Göteborgs containerhamn är landets största.

Hamnarbetarförbundet organiserar de flesta hamnarbetare i Göteborg, men arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har kollektivavtal med LO-förbundet Transport. Konflikten startade förra våren, och har fått regeringen att begära en analys från Medlingsinstitutet om hur sådana situationer med flera fackförbund ska lösas.

Skogskoncernen Stora Enso har styrt om gods från Göteborg och kan lämna hamnen helt om konflikten inte blir löst, enligt Göteborgs-Posten.

TT

Bakgrund: Hamnkonflikten

Hamnarbetarförbundet bildades 1972 och är inte med i LO. Sveriges Hamnar har dock kollektivavtal med LO-förbundet Transport.

Göteborg har ungefär hälften av all containertrafik i svenska hamnar.

Verksamheten i den kommunägda containerhamnen, med cirka 350 kollektivanställda, drivs sedan 2012 av APM Terminals.

Hamnarbetarförbundet anser att kontakten med arbetsgivaren i olika frågor försämrats sedan APM tog över.

Den pågående konflikten startade i april 2016 och handlar bland annat om arbetsmiljö. Flera punktstrejker och blockader har genomförts.

I mars sade Hamnarbetarförbundet nej till ett medlarbud som APM accepterat.

Enligt APM har produktiviteten i hamnen sjunkit med cirka 20 procent, vilket lett till att företag valt andra hamnar för sitt gods. Ett 30-tal fast anställda har varslats om uppsägning.

Övriga delar av Göteborgs hamn berörs inte.

ANNONS