Försäljningen ökar men personalen ska minska. Det står klart i samband med deras kvartalsrapport som släpptes på onsdagsmorgonen.
Försäljningen ökar men personalen ska minska. Det står klart i samband med deras kvartalsrapport som släpptes på onsdagsmorgonen. Bild: Stefan Edetoft

Uppsägningar på Kappahl – ett 40-tal tjänster bort i Mölndal

Ett 40-tal tjänster försvinner från Kappahls huvudkontor och distributionscentral i Mölndal. Det står klart i samband med den kvartalsrapport modekedjan släppt på onsdagsmorgonen.

ANNONS
|

Det har varit tunga tider för modekedjan Kappahl. Nu ökar försäljningen något, med 6,3, procent, det visar morgonens kvartalsrapport. Samtidigt är rörelseresultat sämre, två miljoner att jämföra med fem miljoner under samma period i fjol.

LÄS MER:Fortsatt vinsttapp för Kappahl

Nu har modekedjan infört ett program som ska förstärka resultatet med mer än hundra miljoner kronor och i det ingår att man kommer stänga ett 20-tal butiker under året. Dessutom ska bemanningen minskas med cirka 50 tjänster, varav ett 40-tal i Mölndal där huvudkontoret och distributionscentralen finns.

LÄS MER:Tufft år väntar nya Kappahlschefen

– Vad vi sa för ett kvartal sedan var att vi hade behov av att titta på ett program som detta, och nu har vi litegrann förtydligat innehållet i det, säger Peter Andersson, finansdirektör och tf vd/koncernchef.

ANNONS

– Det innebär bland annat att vi stänger ett 20-tal butiker så som vi ser det just nu och att vi även då tittar över bemanningen. Framför allt det som ligger bakom butikerna, som kontorsverksamhet, och det kommer beröra ett 50-tal tjänster så som vi ser det i dag.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och har i dag 380 KappAhl- och Newbiebutiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien. Vilka butiker som ska stänga är inte klart i dagsläget, enligt Andersson.

Medarbetarna har under onsdagsmorgonen fått information om att tjänster kommer försvinna från modekedjan. Exakt hur många personer som riskerar att bli av med jobbet vet man i nuläget inte, enligt Andersson.

– Totalt sett är det ett 40-tal tjänster som är berörda i Mölndal och hur många personer som berörs får ge sig under processen.

Att försäljningen ökar för Kappahl under kvartalet beror enligt Andersson på ett något bättre utbud under jul och även i början på säsongen. Modekedjan har satsat på att gå ut lite bredare, framför allt vad gäller damkläder.

– Vi har en fantastisk utveckling både vad gäller Kappahls och Newbies barnkläder. Sedan har vi positiv effekt av att vi öppnade ganska många butiker förra året och från när man räknar om utländsk omsättning till svensk krona, säger Andersson.

ANNONS

– Men det har också varit ett rätt tufft kvartal med tuffa reor som Black Friday, som stökar till det för julhandeln.

Tio minuter efter Stockholmsbörsens öppnande hade Kappahls aktie gått upp med drygt 8 procent.

ANNONS