Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Näthandelns betydelse spås öka ordentligt de kommande åren. Men samtidigt blir upplevelser i samband med köp i fysiska butiker allt viktigare fram till 2030, enligt en ny rapport från Ica. Arkivbild.

Upplevelser centrala i framtidens handel

Upplevelser kommer att spela en större roll för livsmedelsbutikerna i framtiden. Det är en av slutsatserna som dras i en ny rapport från detaljhandelsjätten Ica. Dessutom blir det viktigare för handlare att anpassa sin verksamhet efter lokala behov.

Bland svenska konsumenter tror sex av tio att livsmedelsbutikerna kommer att tvingas ställa om och förändra sin verksamhet för att vara fortsatt attraktiva, enligt en undersökning av Novus.

Enligt Ann Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica-gruppen, innebär detta att många av dagens butiker, inte minst de traditionella stormarknaderna, behöver se över sina affärsmodeller. Det handlar dels om att erbjuda en bättre onlineförsäljning, dels att satsa mer på exempelvis smakupplevelser.

Anpassning viktig

- Sedan är det också viktigt att anpassa sig till det område man är verksam i. Jag är övertygad om att vi kommer att få se stora skillnader beroende på var i landet man befinner sig, säger Ann-Katrin Tottie.

- Det blir viktigare att knyta an till närområdet, med lokala produkter och entreprenörer för att det ska kännas levande på riktigt.

Butiksdöden är ett återkommande tema i diskussionen om handeln och tidigare under måndagen släppte branschorganisationen Svensk Handel en prognos om att uppemot 11 000 butiker kan ha försvunnit fram till 2025.

Inte bara digitalt

Enligt Icas rapport pekar dock inte utvecklingen i en entydigt digital riktning vad gäller handeln, även om det är ett dominerande inslag.

- I takt med att våra liv kring 2030 har blivit alltmer datoriserat växer också behovet av att kunna kliva ur den digitala bubblan och träffa andra människor, säger Ann-Katrin Tottie.

De analyser som har gjorts i rapporten bygger dels på intervjuer med forskare och dels på två enkätundersökningar som har gjorts med konsumenter och startupföretag.