AB Volvo pekas ut i dokument från EU-kommissionen som ett av flera europeiska storbolag som fortsatt exportera varor och delar till Ryssland efter invasionen av Ukraina.
AB Volvo pekas ut i dokument från EU-kommissionen som ett av flera europeiska storbolag som fortsatt exportera varor och delar till Ryssland efter invasionen av Ukraina. Bild: Adam Ihse/TT

Uppgifter: Volvo och SKF kan ha rundat sanktioner mot Ryssland

Göteborgsjättarna AB Volvo och SKF finns tillsammans med flera andra svenska storbolag i ryska tullens register, enligt EU-kommissionens kontroller. Men storbolagen förnekar att de skulle ha rundat de ryska handelssanktionerna.

ANNONS

Lastbilstillverkaren AB Volvo och kullagerbolaget SKF kan ha rundat ryska sanktioner, rapporterar Dagens Nyheter.

Enligt kontroller som EU-kommissionen genomför för att säkerställa att sanktionspaketen riktade mot Ryssland efterlevs har flera svenska storbolag hittats i ryska tullmyndigheters register.

EU-kommissionen pekar ut flera storbolag

Däribland de både storbolagen från Göteborg.

Dessa ryska register pekar på att europeiska företag exporterat sanktionerande varor till regimen, även efter sanktionerna implementerats.

Wallenbergarnas Atlas Copco och Ericsson finns också med på listan. Ett annat storbolag som omnämns i registren är Sandvik.

Uppgifterna om de misstänkta transaktionerna från EU-kommissionen skickades till svenska utrikesdepartementet tidigare i vår, och bolagen är nu uppkallade till UD enligt Dagens Nyheter.

ANNONS

EU menar att uppgifterna ”förtjänar att granskas” och uppmanar nu svenska myndigheter att själva kontrollera den misstänkta exporten, uppger tidningen.

– Vi säger inte att bolagen har brutit mot några sanktioner. Men vi har fått den här datan, och nu får svenska myndigheter avgöra om och hur man går vidare med detta, säger Sveriges sanktionssamordnare Lars Schmidt till Dagens Nyheter.

Volvos svar: Tillverkar inte längre de delarna

Bolagen förnekar att de medvetet skulle ha exporterat sanktionerade varor till Ryssland.

“Om sanktionerade produkter kommer in i Ryssland är det ytterst beklagligt och vi välkomnar all information som kan hjälpa oss att minska detta. Vi kan hittills konstatera att det inte finns någon information i materialet som indikerar att SKF har sålt produkter till Ryssland, och att vi därmed inte brutit mot några sanktioner. Vi kommer fortsätta att gå igenom uppgifterna noggrant och skulle vi identifiera fall där våra produkter sålts vidare trots förbud så kommer vi att agera omedelbart”, svarar SKF till tidningen.

Lastbilstillverkaren Volvo pekar på att varorna som bolagets misstänks ha exporterat inte längre tillverkas:

“Svenska myndigheter har nyligen överlämnat en lista över gods som blivit importerat till Ryssland, baserad på uppgifter från ryska tullen. I det material vi tagit del av kan vi konstatera att den absoluta majoriteten av de reservdelar ryska tullen märkt Volvo har gått till verkstadskedjor för personvagnar. Volvokoncernen har inte producerat personbilar sedan 1999 så vi har litet svårt att förhålla oss till den lista vi blev presenterade med då den nästan uteslutande handlar om delar vi inte tillverkar.”

ANNONS

Senast i september ska Sverige återkoppla till kommissionen om vad som har framkommit i dialogen med de utpekade bolagen och vilka eventuella åtgärder som vidtagits.

LÄS MER:Volvo får undantag från sanktioner mot Ryssland

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS