Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
E-handelsjätten Amazon, med storägaren och koncernchefen Jeff Bezos. Arkivbild

Upp på börsen efter Amazons besked

Det blir ingen svensk Amazon-sajt. Och det får svensk handel att andas ut. Efter beskedet stiger aktiekurserna för flera svenska detaljhandelsföretag.

Sedan i våras har det ryktats om lansering av en svensk Amazon-sajt bland annat på grund av företagets fastighetsaffärer och ett svenskt domännamn. Men det blir ingen svensk sajt, i stället lanserar företaget en molntjänstverksamhet. Och det är goda nyheter för svensk handel.

- Nu kommer handeln rulla på som vanligt, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI.

Förväntningarna om en lansering av en svensk Amazon-sajt skapade oro. Men efter beskedet från Amazon stiger aktiekurserna för flera detaljhandelsföretag. Clas Ohlson och Qliro, som bland annat äger Nelly och CDON, stiger med runt tre procent. Båda bolagens aktier har tappat stort under året. Qliros börskurs har nästan halverats och Clas Ohlsons aktie har fallit över 20 procent.

I andra länder där Amazon har etablerat sig har det gått en våg av utslagning inom detaljhandelssektorn, både fysisk och digital.

- Ingen har missat att Amazon potentiellt kan komma till Sverige och vad effekterna kan bli, säger Andreas Svensson.

I slutändan kan det dock bli en fördel för handeln att man tvingats förhålla sig till Amazon och därför är bättre förberedd för en eventuell framtida lansering.

- Det har aktualiserats för många detaljister hur man ska förhålla sig till Amazon, så det görs sannolikt en massa strategier, säger Andreas Svensson.