Volvo Cars ska, på sikt, lägga utveckling av förbränningsmotorer i en egen enhet, tillsammans med Geely-koncernen. Första steget är en intern omorganisation, som berör runt 650 anställda i Göteborg. Här handlar det främst om tjänstemän som ingenjörer, men också personer som arbetar till exempel inom ekonomi och finans och inom produktionen. Enligt IF Metall är runt 70-80 av de berörda arbetare. Personalen informerades på måndagsförmiddagen.
– Det blir, i den interna omorganisationen, ingen skillnad i anställningstrygghet eller andra villkor – där är det business as usual. Själva omorganisationen internt tror jag är bra. Det är bra att fokusera på elmotorer för sig själva och förbränningsmotorer för sig, säger Jörgen Olsson.
Oklart var ny enhet ska ligga
Omorganisationen väntas vara klar under det första kvartalet, januari-mars, nästa år.
Nästa steg är en sammanslagning av motorutvecklingen till eget bolag med Geely. Det är dock ännu inte bestämt när det nya bolaget är på plats – eller var i världen den nya enheten för utveckling av förbränningsmotorer ska ligga.
– Vi vill säkra och stärka sysselsättningen i Sverige och vill självklart att den ska ligga i Sverige, här i Västsverige, och att produktionsenheten ska fortsätta ligga i Skövde. Vi kommer ta in en löntagarkonsult som kommer att granska förslaget innan vi tar nästa steg, säger Jörgen Olsson.
2 000 påverkas i Skövde
Motorfabriken i Skövde, som sysselsätter runt 1 500 arbetare och 500 tjänstemän, informerades idag också personalen om förändringen. Hela anläggningen i Skövde ska uppgå i dne nya gemensamma enheten. Den lokala verkstadsklubben ska ha en presskonferens på tisdagsmorgonen och ordföranden Marko Peltonen vill inte uttala sig i frågan innan dess.
Glenn Bergström, ordförande för Volvo Cars verkstadsklubb, menar dock att förändringen ännu inte innebär någon dramatik för de anställda.
– Det finns inget dramatiskt i det här, de flesta får behålla sina arbetsuppgifter och sin struktur i det första steget. Sedan får vi sätta oss ner och förhandla om framtida villkor i steg två. Vi vet inte idag hur nästa steg kommer se ut, säger han.