Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Unionen oroar sig för jobben på AB Volvo

- Vi kommer att göra det vi har sagt att vi ska göra, säger Olof Persson, AB Volvos vd, och betonar att mycket hårt arbete återstår för att nå sparmålen. Unionen känner oro för jobb i Göteborg.

En svag ljusning för lastbilarna, fortsatta svårigheter för entreprenadmaskiner, osäker global bussmarknad och bra tillväxt för marina motorer.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Volvo-koncernens fyra huvudområden visar på skiftande utveckling under 2014 och som vanligt ger AB Volvo inga prognoser om försäljning eller vinst för innevarande år.

När utfallet av fjärde kvartalet presenterades på torsdagen låg fokus i stället på de pågående sparprogrammen inom koncernen. Jämfört med 2012 ska kostnaderna ned med tio miljarder kronor till utgången av 2015. Hittills har kostnaderna sänkts med 3,3 miljarder kronor.

Under 2014 lämnade 3 200 tjänstemän Volvo-koncernen av tidigare aviserade 4 400 fram till 2016. Vissa genomförda åtgärder har ännu inte slagit igenom som besparingar.

- Jag är inte nervös när det gäller vår egen förmåga att genomföra besparingsprogrammen. Vi kommer att göra det vi har sagt att vi ska göra. Utvecklingen på våra marknader, och allt annat som händer i världen, kan jag inte påverka och jag kan inte ge någon ledtråd om hur utfallet kommer att bli, sa Olof Persson, vd och koncernchef, när resultatet presenterades.

Det finns tvivel om aviserade åtgärder kommer att räcka för att nå sparmålet.

- Besparingarna går enligt planen. Om vi ser att pågående aktiviteter inte är tillräckliga får vi överväga vad vi ska göra för att nå sparmålet på tio miljarder kronor, säger Olof Persson som är förtegen om hur besparingarna ska genomföras i praktiken.

I oktober aviserade Volvo att marknadsorganisationen ska omorganiseras med ett globalt huvudkontor i Göteborg. Dessutom pågår en översyn om AB Volvo ska behålla Volvo IT eller inte.

Urban Spännar, ordförande för tjänstemannafacket Unionen på AB Volvo, säger att det finns en viss oro för jobben i Göteborg.

- Summerar vi på sista raden blir det snarare en minskning, tror jag. Det finns en oro, förväntad oro, över att jobb försvinner. Oron är snarare hur en neddragning ser ut, hur många blir det, vilken del gäller det, blir jag berörd, säger Urban Spännar som tror på besked om jobben under de kommande månaderna.

Unionen har 5 000 medlemmar på AB Volvo, varav 3 000 i Göteborg.

Mikael Sällström, ordförande för IF Metall på AB Volvo, tror inte att sparpaketen i sig i någon större utsträckning kommer att beröra metallarbetarna. Det är snarare försäljningen av lastbilar som styr utvecklingen, främst Europa-marknaden där en ljusning sker.

Han tycker samtidigt att sparpaketen är närmast nödvändiga.

- Det finns ju en viss trygghet i att tjäna pengar. På något sätt måste koncernen komma dit, säger Mikael Sällström.

Volvo-koncernen har inget officiellt lönsamhetsmål, vinstnivå. Verksamhetens rörelsemarginal, som visar hur stor andel av omsättningen som blir kvar för att täcka räntor och skatt och ge vinst efter att alla räkningar är betalda, är ett vanligt mått.

2014 nådde AB Volvo en rörelsemarginal på 2,1 procent, efter kostnader för omstruktureringar. Som jämförelse kan nämnas att SKF 2014 hade en rörelsemarginal på 11 procent, målet är 15 procent.

Trots AB Volvos svaga lönsamhet föreslår styrelsen att utdelningen till aktieägarna ska vara oförändrad, tre kronor per aktie eller totalt sex miljarder kronor. Vinsten per aktie 2014 slutade på en krona.

Fakta: Tungt avslut

AB Volvo-koncernens fjärde kvartal 2014 domineras av tunga kostnader för avsättning för böter till EU för överträdelser av konkurrensregler på 3,7 miljarder kronor, kreditförluster i Kina på 750 miljoner och omstruktureringskostnader på 830 miljoner kronor.

Fjärde kvartalet slutade med en förlust på 3 miljarder kronor.

Omsättningen under helåret 2014 slutade på 283 miljarder kronor, jämfört med 273 miljarder under 2013.

Under 2014 hade Volvo-koncernen en orderingång på 220 000 lastbilar (214 000) och 60 600 anläggningsmaskiner (71 400).

Omstruktureringskostnaderna i de pågående sparprogrammen uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Vinsten, efter finansnetto, 2014 slutade på 5,1 miljarder kronor (4,7 miljarder).

Vinsten per aktie blev 1,03 kronor (1,76).

Styrelsen föreslår en utdelning på 3,00 kronor per aktie (3,00).

Vid årsskiftet hade Volvo-koncernen 93 000 anställda och 12 000 visstidsanställda konsulter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.