Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Martin Linder, förbundsordförande för Unionen, efterlyser en ökad arbetskraftsinvandring. Arkivbild

Unionen efterlyser arbetskraftsinvandring

På vart tredje svenskt företag bromsas tillväxten på grund av att det saknas arbetskraft med rätt kompetens. Tio procent av företagen har tvingats tacka nej till en order av samma orsak, visar en enkät från tjänstemannafacket Unionen.

"Resultatet är allvarligt. Många företag står i begrepp att anställa samtidigt som de har svårt att hitta rätt kompetens. Bristen på arbetskraft kan i värsta fall leda till att skapandet av nya jobb försenas eller helt enkelt inte blir av", säger Unionens ordförande Martin Linder i ett pressmeddelande.

Enligt Unionen ligger lösningen i en ökad arbetskraftsinvandring. Av de 252 klubbordförande som tillfrågats i enkäten svarar drygt var tredje att det i dag finns arbetskraftsinvandrade anställda i den svenska verksamheten.

"Just nu pågår många diskussioner om arbetskraftsinvandringen och hur reglerna ska se ut i framtiden. Unionen har identifierat sex utmaningar där det är hög tid att sätta ner foten och gå från ord till handling. Det handlar bland annat om att ingen arbetskraftsinvandrare ska utnyttjas på arbetsmarknaden och att Migrationsverkets handläggningstider måste kortas", säger Martin Linder.

På Migrationsverket påpekar man att nya regler just införts som ska underlätta för företagen. Arbetsgivare som certifierats, vilken i praktiken innebär att de uppfyller löne- och anställningsvillkor enligt svenska kollektivavtal, kan skicka in en ansökan till myndighetens webbsida och få svar inom 10 dagar om det gäller ett nytt arbetstillstånd och 20 dagar om ärendet gäller ett arbetstillstånd som ska förlängas.

- Vi har lyssnat och förstår att behovet att återinföra möjligheten för arbetsgivare att bli certifierade finns men i en annan form än tidigare. Den förbättrade versionen är ett resultat av de önskemål som kommit till oss på Migrationsverket, säger verkets kvalitetschef Cecilia Borin.