Undvik att bli lurad, om du köper bil utomlands

Ta reda på att bilen är den du vill ha och att försäljaren är den hen utger sig för att vara. Det är några av Konsument Europas råd till den som funderar på att köpa bil i ett annat EU-land.

ANNONS
|

Bilspekulanter kan ha många skäl till att se sig om utanför Sverige för att hitta fyndet med stort F. Det kan handla om att hitta en särskild bilmodell, att få mer för pengarna eller att helt enkelt få fler valmöjligheter på en större marknad.

Men det finns en hel del att tänka på. Därför har Konsument Europas franska del undersökt vilka hinder man kan stöta på när man köper en bil från utlandet, och sammanställt ett faktablad med viktiga saker att ha i åtanke.

Först och främst bör du ta reda på att bilen du hittat verkligen är den du tror att den är. Standardutrustning och tekniska prestanda är inte alltid identiska på alla marknader, vilket gör att det kan vara svårt att jämföra priser mellan Sverige och utlandet.

ANNONS

Även garantier och vilken typ av service som ingår kan skilja från land till land.

Det kan också vara en bra idé att kolla vilka eventuella kostnader som tillkommer i form av till exempel registreringsavgifter, moms och miljöskatter, och ta med detta i prisjämförelsen.

Om bilen verkar bra kommer nästa steg: att ta reda på så mycket du kan om försäljaren.

Rekommendationerna innehåller tips på hur du tar reda på att försäljaren verkligen finns och är seriös. Näringsidkare finns oftast med i officiella register, hos handelskammare eller domstolar.

En kartkoll på internet kan också vara på sin plats. Om försäljarens adress verkar ligga i ett bostadsområde bör du vara extra vaksam, står det i faktabladet.

För den som är orolig över att bilen kanske är stulen finns i flera EU-länder offentliga listor över stulna bilar. I några länder är registren inte offentliga, men privata initiativ har försökt upprätta egna listor.

Fakta: Att tänka på om du köper bil utomlands

Ta reda på att bilen är den du tror.

Ta reda på att försäljaren är den hen utger sig för att vara.

Betala aldrig i förskott.

Skriv aldrig under kontrakt du inte förstår.

Be om ägarbevis, registreringsbevis, serienummer, servicebok och dylikt.

Om erbjudandet verkar för bra för att vara sant – så är det troligtvis det.

Källor: Konsument Europa, www.europe-consommateurs.eu/en

ANNONS