Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Polestar 2 är det avknoppade Volvomärkets första volymbil och den första helelektriska – som ska etablera det nya märket på marknaden. Coronakrisen har inte stoppat produktionen, som nu drar igång. Bild: STEFAN ISAKSSON

Under brinnande kris – Volvos syskonmärke börjar producera

Nu rullar produktionen av helelektriska modellen Polestar 2 igång i Kina – för leveranser till Europa.
– Att inleda produktionen nu under dessa utmanande omständigheter är en stor prestation, menar vd:n Thomas Ingenlath

Volvo Cars stannar hjulen, liksom i princip hela Europas fordonsindustri. Men i Kina är läget ett annat – där har fabriker kommit igång igen. Och därför kan Volvos syskonmärke, prestandamärket Polestar, nu sätta igång produktionen av den helelektriska kompakta modell 2. Fabriken ligger i Luqiao.

LÄS MER: Bilsalongen i Genéve ställs in

LÄS MER: Polestar etablerar huvudkontor i Göteborg

Polestar 2 är den första helelektriska bilen i koncernen och den första modellen som produceras i större serier.

– Hela världen står inför stora omvälvningar på grund av coronavirusets pandemiutbrott, säger vd Thomas Ingenlath i ett uttalande.

– Att inleda produktionen nu under dessa utmanande omständigheter är en stor prestation och resultatet av stora ansträngningar från personalen i fabriken och teamet som hanterar försörjningskedjan..

De första leveranser av bilar går till Europa under sommaren och sedan får kinesiska och amerikanska kunder sina beställda bilar.

LÄS MER: Nya Polestar i Genève – GP fick förhandstitt

LÄS MER: Polestar visar sportigt hållbart koncept

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.