Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Udda namn i mobilvärlden

Det finns mobilmärken de flesta aldrig hört talas om och ännu mindre sett. Sedan finns det namn som inte alls förknippas med mobiler. Bulldozertillverkaren Cat och den gamla fotojätten Kodak är två exempel.

De flesta svenskar kan nog räkna upp en handfull mobiltillverkare och de riktigt intresserade lika många till. Men utöver dessa finns det varumärken som inte alls förknippas med telefoner. Det finns till exempel lyxbiltillverkare som satt sitt namn på specialdesignade och svindyra telefoner.

För kraftiga gubbar

Men för att få reda på hur namnen Cat och Kodak kom in i mobilvärlden måste man bege sig till det brittiska bolaget Bullitts bås på mobilmässan i Barcelona. Sedan fem år tillbaka bygger deras affärsmodell på att de letar reda på varumärken som de anser inte utnyttjats fullt ut och som kan fungera bra på en mobil. Bolagen kommer överens och tillsammans tar de fram en design på telefonen som stämmer med huvudprodukterna. I Cats fall stöttåliga lurar för kraftiga gubbar med hjälm på huvudet och Cats kängor på fötterna.

-I vårt samarbete med Cat har vi satsat på Europa men nu går vi vidare till USA, Mellanöstern och Afrika, säger Oliver Schulte, chef för Bullitts mobiler.

"Gjorde en Nokia"

Cat och rejäla mobiler är en koppling som går att förstå. Men Kodak? Filmtillverkaren dominerade sin bransch i decennier men missade tåget när digitalkamerorna introducerades. Jämför man med mobilbranschen kan man säga att Kodak "gjorde en Nokia".

-Vi tror att det finns en stor grupp människor som inte är särskilt intresserade av teknik och/eller är lite äldre. I den gruppen är Kodak fortfarande ett välkänt varumärke. Vi utrustar också telefonerna med funktioner vi tror är särskilt viktiga för de lite äldre, säger Oliver Schulte.

Bullitt arbetar med att ta fram mer "oväntade" mobilmärken, men vilka de är vill han inte berätta.