Det tyska bussföretaget bygger ut svenska verksamheten med tåg mellan storstäderna.
Det tyska bussföretaget bygger ut svenska verksamheten med tåg mellan storstäderna. Bild: Flixbus

Tyskt tågbolag börjar köra Göteborg–Stockholm

Nu ökar konkurrensen på tågspåren. Flixbus börjar köra med sina gröna tåg Flixtrain nästa år. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm–Göteborg, och Stockholm–Malmö.

ANNONS
|

Från och med nästa år får SJ och MTR Express ytterligare konkurrens på spåren när tyska Flixtrain kommer in som en ny tågaktör. Sverige blir den första utländska marknaden som Flixtrain ger sig in på, efter att ha gjort stor succé på hemmamarknaden.

Flixtrain kommer att köra på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö.

Bolaget kommer att ha sex avgångar per dag, mellan Stockholm och Göteborg, tre i vardera riktning. Resan kommer att ta 3,5 timme och det blir tre stopp: Södertälje, Hallsberg och Falköping.

Läs mer: Göteborg kan få ny tågtrafik – tyska flixbus utmanar tågbolagen

Mellan Stockholm–Malmö kommer man att ha fyra avgångar per dag.

ANNONS

– Vi har inget exakt datum ännu, men vi kör i gång under första halvåret nästa år, säger Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden.

När Flixtrain lanserades i Tyskland förväntade sig företaget att transportera 750 000 passagerare under första året, men antalet blev en miljon passagerare. Under samma period ökade också busstrafiken för företaget. Styrkta av medgången började man undersöka vilka utländska marknader som kunde vara intressanta.

"Lämplig marknad"

– Vi såg att Sverige är en lämplig marknad och att det finns en väldigt stor efterfrågan på att åka tåg. Där kan vi se att konkurrenterna har ökat trafiken. Och det går väldigt bra för oss på bussidan, och vi tror att det kommer att stämma på tågsidan också, säger Peter Ahlgren.

Ett skäl är att den svenska marknaden numer är avreglerad och att det går tämligen snabbt att dra igång en verksamhet.

Storstadssträckorna är attraktiva för alla svenska tågoperatörer.

Hur ser ni på konkurrensen från SJ och MTR Express?

– Vi gillar konkurrens. Vi har alltid varit utsatta för hård konkurrens på bussidan i alla länder, så är det något som vi behärskar så är det konkurrens. Och det är också bra för kunden. Vi kommer att ha lite bättre priser, jag tycker att flera av aktörerna är för dyra i dag, säger Peter Ahlgren.

ANNONS
ANNONS