I ett mejl till DN skriver Luisa-Maria Spoo, talesperson på tyska närings- och klimatdepartementet, att det inte blir några ytterligare tyska pengar till den krisande batteritillverkaren Northvolt.
Northvolt är den enda batteritillverkaren med europeiska ägare och bygger just nu en ny fabrik i den nordväst-tyska staden Heide, som den tyska staten redan investerat tio miljarder kronor i.
Enligt Spoo är motiveringen till beslutet att ”eftersom Northvolt är ett svenskt bolag och de aktuella problemen är relaterade till att skala upp den svenska anläggningen är frågan om tyskt stöd, utöver den finansiering som Northvolt redan är utlovad för projektet i Heide, inte aktuell”.
Även Sverige utesluter i nuläget statlig finansiering till Northvolt. På fredagen möts bolagets stora långivare för att reda ut vem som faktiskt ska axla ansvaret för att rädda batteritillverkaren, och enligt näringsminister Ebba Busch är det främst Volkswagen som borde kliva in.
Busch skrev brev till Scholz
Biljätten äger 22 procent av Northvolt och har ett särskilt intresse i att bolaget överlever, i och med att man annars blir beroende av kinesiska batterier för att försörja sin elbilsflotta.
Önskan att inte bli beroende av batterier från Kina delar även Sveriges regering, som enligt DN har haft ”flitig kontakt” med den tyska. Ebba Busch ska själv ha skrivit ett brev till förbundskansler Olaf Scholz närmaste medarbetare, i vilket hon skrev att det var ”viktigt, kanske mer än någonsin att säkra Europas batteriproduktion”.
Det brevet var DI först att rapportera om, men enligt DN har kontakter mellan tjänstepersoner på svenska och tyska departement också förekommit. Mötena ska ha initierats av Tyskland i början av september.
Huruvida Volkswagen går med på en nyemission av aktier återstår dock att se. Bolaget går igenom en kris och förhandlingarna med facket brakade i onsdags ihop.
LÄS MER:Northvolt misstänks för brott efter dödsolycka