Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Två västsvenska banker i topp

Två västsvenska banker fick högsta betyg av kunderna. Tidaholms sparbank tror på lokala kontakter. Icabanken, med bas i Borås, satsar ännu mer på mobilen.

- Fantastiskt att ha fått ett så fint förtroende från våra bankkunder. Det ska vi förvalta, säger Jan Blennow, vd Tidaholms sparbank.

Men det är långt ifrån alla banker som kan luta sig tillbaka och njuta under Spareken.

Nyligen kom rapporten där kunderna sänkte bankerna och gav det sämsta betyget på tio år. Nu är det bara tre av tio bankkunder som har ett högt förtroende för bankbranschen, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Värst ut var storbankerna, med Nordea i botten och Handelsbanken som lysande undantag. SKI konstaterar att bankbranschen nu har en lång väg kvar för att återupprätta förtroende och få mer nöjda kunder: med bättre service, tekniska tjänster som fungerar och fysiska kontor som mer ger råd – än säljer på kunder olika produkter.

Svenska banker gör fortsatt miljardvinster, 40 miljarder kronor första halvåret. Samtidigt noterar kunderna att fler banker stänger fysiska kontor och slutar hantera kontanter. Swedbank till exempel hanterar inte längre kontanter på 90 procent av de 315 kontoren.

Kontanter och sparbössor är ännu välkomna i Tidaholms sparbank, som funnits i mer än 100 år. En enskild bank som sticker ut med särskilt nöjda kunder, både på privat- och företagssidan – enligt Kvalitetsindex rikstäckande undersökning.

- Förtroende är något man förtjänar och får av kunderna. Vår bank är öppen, nära kunderna, något som ger trygghet. Vi är deras bank och en del av samhället, summerar Jan Blennow, vd på Tidaholms sparbank.

Den lokala förankringen kan också uttryckas i marknadsandelar: 85 procent i Tidaholm och 75 procent i Mullsjö.

- Det förtroendet förpliktigar. Men just nu känns det bra och vi ska fortsätta möta kunderna på deras villkor.

Icabanken, med huvudkontor i Borås, får för tredje året höga betyg från kunderna och når nu topplats i Svenskt Kvalitetsindex förtroendeliga.

En nischbank som liksom Skandiabanken har mer nöjda kunder än storbankerna.

Icabanken vill dock inte se sig som en nischbank, utan mer som en bank bland andra.

- Men vi känner en oerhörd stolthet över att ha fått förtroendet från kunderna och deras omdömen, säger Bo Lagergren, chef för Icabankens privatmarknad.

Han ser den snabbt växande Icabanken som den vardagliga banken ute i 1 330 butiker. En bank som följer kunden vidare i den digitala världen.

- Fler och fler kunder förflyttar sina bankärenden till mobilen. Därför måste vi flytta med och erbjuda tillförlitliga appar och nya digitala tjänster i framtiden. Det är där slaget om kunderna kommer att stå. Vi tror också på sociala medier med öppet på Facebook 14 timmar varje dag i veckan.

David Sjöberg, analytiker på Svensk Kvalitetsindex, konstaterar att bankerna får det sämsta resultatet på tio år. Ett branschproblem där bankerna tappar i förtroende för att inte ha gått i takt med kunderna och deras förväntningar, att de inte ser till kundernas faktiska behov. Där kunderna ser service som viktigt, samtidigt som man upplever att den försämras.

- Här försöker nischbanker som Icabanken locka över kunder med bra paketerade produkter som upplevs som attraktiva, säger han.

Samtidigt är problemet med bankbranschen att väldigt få kunder byter bank. Det är en låg kundrörlighet.

- Många föds in i en bank. Få byter trots att man upplever att servicen man betalar för inte fungerar, att man inte får valuta för pengarna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.