Shoppande turister är en viktig och ökande intäktskälla för den svenska handeln. Här är turismens paradgata – Västerlånggatan i Gamla stan. Arkivbild
Shoppande turister är en viktig och ökande intäktskälla för den svenska handeln. Här är turismens paradgata – Västerlånggatan i Gamla stan. Arkivbild

Turister shoppar för miljarder i Sverige

Den svenska handelns intäkter från shoppande utländska turister hamnade i fjol på 63 miljarder kronor, en ökning med 9 miljarder jämfört med året före, enligt en rapport från branschorganisationen Svensk Handel.

ANNONS
|

Förra året spenderade utländska turister 63 miljarder kronor på inköp i svenska butiker. Det motsvarar detaljhandelsomsättningen i 151 av landets 290 kommuner, enligt rapporten. Av den summan hamnade 13,4 miljarder kronor som momsintäkter i statskassan.

- Det är en god affär för staten och skapar arbetstillfällen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Ökningen på 9 miljarder kronor är lika stor som den snabbt växande e-handelns tillväxt under samma period. Handeln sker dessutom inte bara i storstäderna, utan ger ett lyft för hela landet. Gränshandeln med Norge och Danmark är en viktig del, men Hedenström nämner även tyskar, amerikaner och engelsmän som köpsugna grupper. Den kinesiska turismen växer också, och även om de är få procentuellt sett står de för en hyfsad del av omsättningen eftersom de handlar mycket.

ANNONS

Populärt resmål

Mats Hedenström pekar ut ett antal faktorer som gör Sverige till ett populärt shoppingland: Den svaga kronan spelar förstås in, men det är även lätt att ta sig hit, lätt att göra sig förstådd och Sverige har ett rykte som tryggt, säkert och välfungerande.

- Sverige är ett land man gärna kommer till, och som fler får upp ögonen för. Dessutom har vi ett brett utbud med allt från storstadspuls till vandringar på naturleder i Norrbotten.

Väntas öka

De utländska besökarna stod för 9 procent av handeln i fysiska butiker och fram till 2025 kommer den andelen att öka till mellan 11 och 13 procent, enligt Svensk Handels prognoser. Räknar man in de svenska turisternas konsumtion i Sverige hamnar totalomsättningen för shoppingturismen på 95 miljarder, en siffra som har ökat med totalt 10 miljarder.

När det gäller shopping skiljer sig turisterna som kommit hit utifrån avsevärt från oss svenskar när vi turistar i Sverige. Vi lägger över hälften av reskassan på resor, transport och boende. Turisterna som kommer från utlandet lägger nästan lika mycket, 47 procent, på detaljhandeln.

ANNONS

Rättad: I en tidigare version av artikeln fanns en felaktig siffra på ökningen av shoppingturismen och felaktiga jämförelser.

TT

Fakta: Så mycket shoppar turisterna

Utländska turister i Sverige lade i fjol 47 procent av sin reskassa på shopping. Bland övriga utgifter gick 21 procent gick till resor och transport, och 18 procent till restaurangbesök.

Den utländska shoppingen gav 13,4 miljarder kronor i intäkter till staten i form av moms. Det motsvarar 73 procent av de totala momsintäkterna från utländska besökare.

Den utländska shoppingturismen ökade med 9 miljarder kronor under 2017.

Utländska besökare stod för 9 procent av den totala fysiska butikshandeln.

Källa: Svensk Handel

ANNONS