Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Klädföretaget MQ:s nya vd Ingvar Larsson presenterade rapporten. Han tillträdde posten i slutet av augusti.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tungt kvartal för MQ – vill öka e-handeln

Sommarens värmebölja slog hårt mot försäljningen hos klädkedjan MQ och utvecklingen var sämre än i jämförbara butiker. Med en ny vd på plats tampas bolaget med att få fart på e-handeln.

Klädkedjan MQ hade en tuff sommar. Resultatet under fjärde kvartalet, avslutat i augusti, blev en förlust på 3 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 24 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Värmen har påverkat men är inte den enda faktorn, konstaterar bolagets nya vd Ingvar Larsson som tillträdde posten i slutet av kvartalet.

- Vi hade en större rea under sommaren och hösten blev senarelagd, så fullprisförsäljningen kom i gång senare, säger han.

Sämre utveckling

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 6,2 procent. Marknadens minskning i jämförbara butiker låg på 3,9 procent.

Att MQ utvecklas sämre än branschen hänför Ingvar Larsson bland annat till ett par sortimentsmissar som gjordes under våren.

Han konstaterar också att MQ inte har hängt med i utvecklingen när det kommer till e-handeln och på det området pågår satsningar. Styrelsen föreslår ingen utdelning i år för att skapa utrymme för att stärka den digitala utvecklingen av bolaget.

Den slopade utdelningen straffade MQ:s aktie som störtdök drygt 16 procent vid börsöppningen. Under dagen skedde en viss återhämtning.

Utveckla e-handel

En ny e-handelsplattform är under utveckling. MQ har haft svårt både att locka kunder till sin webbutik samt att få dem att handla där och man har inte hängt med i e-handelsutvecklingen, enligt Ingvar Larsson.

- Vi har trafik hela tiden till vår e-handel men det är något vi absolut vill öka, säger han.

Det finns beslut på att stänga vissa fysiska butiker framöver, men inte i någon stor omfattning.

- Rätt utnyttjat har de en viktig roll att spela. Så länge de tillför lönsamhet ska vi naturligtvis inte stänga butiker, säger Ingvar Larsson.