Ola Källenius, tillträdande koncernchef för Daimler, tror att flera tuffa år väntar bilbranschen.
Ola Källenius, tillträdande koncernchef för Daimler, tror att flera tuffa år väntar bilbranschen.

Tullar droppen för hårt pressad bilbransch

Miljarderna strömmar ut från den europeiska bilbranschen i satsningar på främst eldrift. Ovanpå de tunga investeringarna ligger fortfarande hotet om ett tullkrig. De som kommer i kläm är aktieägarna som inte kan räkna med höjda börskurser på flera år.

ANNONS
|

På onsdagen reser Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström till USA för att träffa den amerikanska motpart Robert Lightizer med målet att få till stånd en positiv handelsagenda med ett avtal där man tar bort tullar på industriella varor. För att avtalet ska vara förenligt med WTO:s regler måste det omfatta alla industriella varor och inte bara bilar.

Men de amerikanska hoten om tullar på europeiska bilar är självklart vad cheferna på bilmässan i Genève fokuserar på just nu. Hela branschen är inne i den intensivaste investeringsperioden någonsin och om höga tullar skulle införas så droppar försäljningen och intäkterna avsevärt. Tullar skulle slå allra hårdast mot de tyska lyxbilstillverkarna och även Volvo Cars skulle drabbas. Redan förra året minskade intäkterna för de här bolagen på grund av de amerikanska tullarna mot KIna.

ANNONS

Inte spekulera

Daimlers tillträdande koncernchef Ola Källenius upprepar vad han sagt tidigare om tullhotet:

- Det är inget vi vill spekulera om nu. Vi har en stor produktion i USA och en balans för Mercedes när det gäller import till och export från USA. Nu får vi se vad som händer i de samtalen som ska föras.

Daimler, som bland annat äger Mercedes, är annars ett bra exempel på vad som händer i de stora bilbolagen just nu. Förra året satsades koncernen motsvarande 96 miljarder kronor i forskning och utveckling av eldrift och självkörande teknik. Nyligen avslöjade bolaget också att man satsar motsvarande 200 miljarder kronor på inköp av battericeller.

- Bilindustrin befinner sig i en omställning som kommer att pågå under minst 10 år. Vi måste kombinera stora investeringar i forskning, utveckling och nya fabriker med att hitta kostnadsbesparingar inom hela företaget.

ANNONS

Fallande börskurser

De börsnoterade biltillverkarna fick se aktiekurserna falla förra året och den utvecklingen kommer sannolikt att fortsätta. Kanske under 5–7 år, tror Ola Källenius.

- Vi måste ta oss igenom den här tuffa omställningen och sedan kan vi börja bygga tillväxt. Vi är ganska optimistiska även om vi inte får underskatta utmaningarna vi nu står inför. Men att dra ner investeringarna för att förlänga den gamla perioden med vinster, vore alldeles för kortsiktigt.

De höga investeringarna har skapat allianser som för några år sedan var helt otänkbara. Det gäller till exempel Daimler och BMW som ska samarbeta inom flera områden, bland utvecklingen av självkörande teknik.

Amerikanska jobb hotas

BMW är för övrigt också en de stora förlorarna på ett tullkrig. BMW tillverkar sina SUV:ar i USA, men om EU skulle svara med höjda tullar skulle de bilarna bli klart dyrare här.

- Samtalen i Washington är väldigt betydelsefulla. Vi är helt för frihandel mellan Europa, USA och övriga världen. Vår största fabrik ligger i USA så det handlar också om 70000 amerikanska jobb, säger Pieter Nota, global försäljnings. och marknadschef till TT.

ANNONS

Genève TT:s utsände

Fakta: Nytt handelsvatal

För att avtalet mellan EU och USA ska vara förenligt med WTO:s regler måste det omfatta alla industriella varor och inte bara bilar.

EU har tioprocentiga tullar på bilar från de WTO-länder vi inte har handelsavtal med medan USA har 2,5-procentiga tullar under motsvarande regler.

Det amerikanska handelsministeriet har lämnat fram en rapport till Donald Trump angående högre tullar på bilar från EU som presidenten har fram till 18 på sig att ta ställning till.

Cecilia Malmström har varit tydlig med att EU är villigt att sänka biltullarna men att det måste ske inom ramen för ett större avtal för att det ska vara WTO-kompatibelt.

ANNONS