Tufft för leverantörer

ANNONS
|

Han talade inför fordonsindustrins leverantörer på Lindholmen.

FKG, Fordonsindustrins leverantörsförening, diskuterade på ett seminarium hur finansieringsmöjligheterna ser ut framöver.

Fordonsindustrins aktörer är märkliga på det sättet att de drabbas av smäll efter smäll, i form av tuffare krav från tillverkarna och en globalisering som ger fördel till de internationella aktörerna.

Trots detta är optimismen nästan monumental.

– 94 procent av våra medlemmar tror att framtidsutsikterna är goda eller mycket goda, refererade FKG:s vd Fredrik Sidahl från en undersökning bland medlemmarna.

Men alla verkar överens om att det kommer att bli sämre 2012 än 2011och Fredrik Sidahl talade om en attitydförändring sista halvåret.

ANNONS

– Vi är exportberoende , Scania drar ner sina volymer, vi har förlorat Saab, exemplifierade Sidahl.

I det läget är möjligheten till att få tillgång kapital avgörande.

70 procent av de tillfrågade leverantörerna uppgav i Sidahls undersökning att de förutsåg behov av extra finansiering under de kommande fem åren. Det är en ökning från 48 procent som förutsåg samma behov år 2008.

Och som vanligt är bankerna extra restriktiva med att låna ut pengar till dem som verkligen behöver det.

Därför var representanter från Almi, Fouriertransform och Exportkreditnämnden på plats för att berätta om sina möjligheter att hjälpa till.

Anna Hallberg, vice koncernchef på Almi, illustrerade skillnaderna i möjlighet mellan vanliga banker och Almi när hon förklarade att Almi tar mer risk, vilket också avspeglar sig i kreditförlusterna som för Almi ligger på cirka sex procent, jämfört med bankernas 0,1-1,25 procent.

– Om ni inte får finansiering av banken, kom till oss, löd Anna Hallbergs uppmaning.

Men risk kostar och Almis ränta ligger cirka 1-1,5 procent över bankräntan.

Men som Tomas Nilsson på SEB konstaterade:

– Det finns inget utrymme i vår kalkyl för förluster, vilket beskriver vilken risk vi är beredda att ta.

Han tillade ändå att man som bank var fullt beredd att hjälpa till med kontaktskapande åtgärder till mer riskbenägna finansiärer.

ANNONS

Bland dessa var även Fouriertransforms vd,Per Nordberg, på plats och han talade också om den tuffa tid som väntar.

Han uttalade sin misstro mot de svenska leverantörernas möjligheter att klara sig inom volymsektorn med låga marginaler, men var desto mer positiv till möjligheterna inom nischade områden.

Speciellt framhöll han hållbara fordon, intelligenta fordon och effektiv produktion.

Kanske var han färgad av att seminariet under torsdagen hölls inom Lindholmens Science Parks område där en hel del fokus ligger på just dessa områden av fordonsforskningen.

ANNONS