Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Den franska biltillverkaren PSA, med flaggskeppen Peugeot och Citroen, redovisar dystra siffror för 2020. Arkivbild
Den franska biltillverkaren PSA, med flaggskeppen Peugeot och Citroen, redovisar dystra siffror för 2020. Arkivbild Bild: Christophe Ena AP/TT

Tuffa tider för fransk bilindustri

Covid-19-pandemin slår hårt mot fransk bilindustri. För PSA, med flaggskepp som Peugeot och Citroen, blev det ett försäljningsras på 27,8 procent till totalt 2,51 miljoner bilar i fjol.

PSA noterar dock en viss återhämtning under andra halvåret med tillväxt under fjärde kvartalet.

Samtidigt lanserar den franska konkurrenten Renault nya sparåtgärder för att hantera coronakrisen, som slagit hårt mot Frankrike med stor smittspridning och nedstängningar. Renault höjer sitt mål för kostnadsminskningar med 500 miljoner euro till totalt 2,5 miljarder euro till 2023.

Modellen framåt är förenklad produktion, högre marginaler, minskad produktionsvolym och en åtstramad budget för forskning och utveckling, enligt Renault, som tidigare i veckan rapporterade om ett försäljningsras på 21 procent i fjol.