Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Tryckare ser ett behov av beständiga föremål

Maria Iversén har med sig entreprenörskapet sedan barnsben. I dag driver hon Göteborgstryckeriet tillsammans med sin man. Hon ser både utmaningar och möjligheter för tryckeribranschen framöver.

Du är född och uppvuxen i en entreprenörsfamilj. Hur var det?

– Mina föräldrar drev flera olika företag under hela min uppväxt, med många olika inriktningar. Varje gång det var dags för en förändring fylldes huset av böcker och tidningar – då visste man att något nytt skulle hända. På något sätt har det alltid ingått i min familjebild att man var med och hjälpte till. Det kunde handla om att löda kretskort, plocka ihop manualer, eller att man var testpilot. När jag träffade min man Magnus och vi bildade familj var det efter ett tag självklart att vi också skulle jobba tillsammans. Han drev då sitt familjeföretag Göteborgstryckeriet i tredje generationen.

Hur är det att driva ett företag inom familjen?

– För det allra mesta är det väldigt positivt. Det är en stor styrka i att känna varandra så väl, samtidigt som det ibland kan vara utmanande att yrkeslivet och privatlivet inte harnågon tydlig gräns. Allt flyter ihop. Jag tror att det har varit viktigt att hitta tydliga roller, att man har sin egen sfär även om det mesta är tätt sammanvävt. För oss har det varit enkelt. Magnus är teknikern, den stora visionären och jag kommer från marknadssidan.

Vad innebär entreprenörskap för dig?

– Det finns en dubbelhet i entreprenörskap. Det är både ”himmel och helvete”. Man har en enormt stor frihet att satsa på olika saker, det är ingen som bestämmer över dig. Samtidigt kan det ibland vara ensamt, framför allt om man tvingas fatta tuffa beslut. Det krävs en väldigt stor flexibilitet och förändringsbenägenhet,ena dagen är inte den andra lik. Det krävs också ett ”jäklar anamma”, uthållighet och kanske en stor portion mod.

Göteborgstryckeriet har funnitssedan 1918. Hur är statusen för tryckeribranschen i dag, 2018?

– Det gäller att ständigt ha ett öra mot marken, att följa och ligga i framkant av utvecklingen. Just nu är vi mitt i en stor förändringsprocess, ett branschens stålbad, precis som många andra branscher. Det beror på konkurrensen med det digitala men också på att vi ser helt nya konsumtionsbeteenden. Inte minst har vi nya generationer som har helt andra vanor. Det påverkar så klart oss.

Hur då?

– Vi ser att vissa produkter minskar kraftigt, som standardbroschyrer och standardkataloger. Samtidigt växer vi i segmentet med kvalitetstrycksaker. Vi trycker jättemycket böcker, till exempel fotoböcker och konstböcker, helt enkelt trycksaker där hantverket och upplevelsen spelar roll. I det digitala landskapet finns det ett behov av saker som är beständiga. Man har ett behov av att dokumentera vissa saker för eftervärlden. När en konstutställning eller en fotoutställning är slut är den borta. Men en bok kan förlänga utställningen och dess budskap, bevara konstnärens idé. Ett annat affärsområde som vi tror på starkt är förpackningar. Där finns en stor potential. Det finns en allt större efterfrågan på riktigt fina förpackningar. Det har dels att göra med den ökande e-handeln, dels med rörelserna som skapas i hela retail-ledet när butiken får en annan roll. Varumärket behöver följa med hela vägen hem till konsumenten.

Vilken framtid har print?

– Vi tror stenhårt på trycksaken även om den kommer att fortsätta förändras. Den kommer alltid att finnas och är en ganska nödvändig kontrast till det snabbrörliga digitala. Vi behöver det fysiska och taktila. I dag har man faktiskt bra möjligheter att sticka ut ordentligt med en trycksak eller en snygg förpackning. Bara en så enkel sak som att de allra flesta reagerar väldigt positivt på att få något fint utskickat med posten.

Du har varit företagare i Göteborg i många år. Hur är företagsklimatet i Göteborg tycker du?

– Generellt sett bra. Göteborg är en stad med ett bra läge och en lagom, familjär storlek där det är ganska lätt att hitta sina nätverk. Men det finns utmaningar. Staden behöver stärka sitt erbjudande – framför allt när det kommer till bostäder och infrastruktur. Vi har haft folk som har velat jobba hos oss men som inte har hittat någonstans att bo.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.