Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Medan tusentals anställda svävar i ovisshet satsar Arbetsförmedlingen på utökad kundtjänstverksamhet.

Trots massivt varsel – Arbetsförmedlingen i Göteborg får kundtjänstkontor

Trots det historiskt stora varslet väljer nu Arbetsförmedlingen att utöka sin kundtjänst i landet. Bland annat etableras ny verksamhet i Göteborg under 2019. Men enligt fackförbundet ST är det fortfarande något som förhandlas.
– Vi är inte riktigt synkade, säger Anders Wikström, ST:s sektionsordförande för Göteborg och Halland.

Linda Schön Doroci, biträdande direktör för verksamhetsområde Arbetsförmedlingen direkt, tror dock att bilden ska ha klarnat inom två veckor.

– Då bör vi också veta antalet personer det handlar om, säger hon till GP och fortsätter:

– Sedan återstår förstås en del praktiska saker som måste lösas - som lämplig lokal. Men min förhoppning är att vi ska kunna komma igång i Göteborg i en mindre skala under våren för att sedan växla upp till hösten, säger hon.

I slutet av januari varslade Arbetsförmedlingen 4500 anställda om uppsägning – en tredjedel av myndigheten personalstyrka.

Nu meddelar myndigheten i ett pressmeddelande att det krävs ytterligare personal för att klara av den historiskt stora neddragningen.

LÄS MER: Tusentals anställda varslas på Arbetsförmedlingen

Det är Arbetsförmedlingens kundtjänst som under 2019 kommer att växa. Ett trettiotal bemanningsanställda har redan tillsatts för att hantera omställningen mot ett mer digitalt arbetsförmedlande, uppger Arbetsförmedlingen i pressmeddelandet.

En av tre nya orter

Vad som också aviseras är att Göteborg kommer bli en av tre nya orter i landet med kundtjänstverksamhet. Sedan tidigare sköts kundtjänsten från ett dussintal orter runt om i Sverige.

– Vi bygger ut kundtjänst med fler medarbetare för att dessa ska hantera fler planeringssamtal med nya arbetslösa. Målet är att 80 procent av de nyinskrivna ska hänvisas till möten via video eller telefon, kommenterar Gunilla Dyrhage, chef för avdelningen Arbetssökande på Arbetsförmedlingen Direkt i pressmeddelandet.

Men enligt fackförbundet ST, som organiserar statsanställda är de annonserade kundtjänstverksamheterna fortfarande en förhandlingsfråga.

– Vi har gjort en första runda nu, men det här med hur kontorsstrukturen ska se ut diskuteras fortfarande, säger Anders Wikström, sektionsordförande för ST Göteborg och Halland.

Har Arbetsförmedlingen gått ut för tidigt med den här informationen?

– Vi är inte riktigt synkande, säger Wikström vidare.

Linda Schön Doroci säger att hon har respekt för att det fortfarande finns flera frågor som kräver svar innan förhandlingarna kan avslutas.

– Att förhandla tar alltid tid, men mitt mål är att de stora dragen ska ha klarnat inom kort och att vi löser de mindre frågorna efter hand, säger hon.

Oklart hur nedskärningarna slår

Arbetsförmedlingens massiva reformprogram följer dels på den av riksdagen antagna M/KD-budget som minskat myndighetens anslag betydligt, dels på januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna som pekar ut ett förändrat uppdrag för Arbetsförmedlingen.

Varken myndigheten eller berörda fackförbund har velat spekulera i hur nedskärningen av Arbetsförmedlingens verksamhet kommer att slå medan förhandlingar fortfarande pågår.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.