Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Trots fackets kritik – Volvo tar bort stolar

Det blir inga stolar vid arbetsstationerna för Volvo Cars anställda i den gamla målerifabriken, meddelar biltillverkaren facket. Nu väljer verkstadsklubben att ta frågan till Arbetsmiljöverket.

Det var i slutet av september som biltillverkaren Volvo Cars beslutade att ta bort stolar vid arbetsstationerna för anställda i den gamla målerifabriken TB1 som numer inrymmer lager och logistik. Orsaken till att en del sittplatser avlägsnats angavs då vara platsbrist och säkerhetsskäl.

Beskedet möttes av kraftig kritik från IF Metalls verkstadsklubb i Torslanda som menar att möjligheten för personalen att ta mikropauser i arbetet omintetgjorts.

Om sittplatserna inte kom tillbaka, eller att någon annan gemensam lösning kunde hittas skulle facket ta frågan vidare till Arbetsmiljöverket, sade verkstadsklubben i september.

LÄS MER: Volvoanställdas stolar togs bort – facket rasar

"Finns fortfarande möjligheter till mikropauser"

Hotet verkar dock inte ha avskräckt Volvo Cars. I ett svar på den inlämnade begäran från facket om åtgärder kring arbetsmiljön väljer arbetsgivaren att stå fast vid sitt tidigare beslut.

"Med avseende på påpekande om att företaget tagit bort stolar som hindrar möjlighet till mikropauser så anser företaget att det fortfarande finns möjligheter till mikropauser. Då stolarna inte är en del av arbetsuppgifterna/arbetsprocessen så har företaget beslutat att ta bort stolarna. Borttagningen påverkar inte arbetsuppgifterna", skriver Volvo Cars.

Kopplar in Arbetsmiljöverket

Ett beslut som inte godtas av verkstadsklubben.

– Vi är, efter kontakt och träffar med arbetsgivaren, inte nöjda med det svar vi har fått och har därför skickat vidare frågan till Arbetsmiljöverket för fortsatt prövning, säger Carlos Rebelo Da Silva, IF Metalls huvudskyddsombud i Torslanda.

Huvudskyddsombudet Carlos Rebelo Da Silva på rond i Torslandafabriken. Han förstår inte hur de anställda ska kunna få återhämtning när stolarna är borttagna. Bild: Kent Hallgren

I motsats till arbetsgivaren har Carlos Rebelo Da Silva och verkstadsklubben svårt att se hur personalen skulle hinna återhämta sig när stolarna intill arbetsstationerna är borttagna.

– De många i personalen som berörs har ett bundet och styrt arbete och det finns inte mycket tid över.

Volvos förslag till pausytor

Enligt verkstadsklubbens anmälan till Arbetsmiljöverket har Volvo Cars i efterhand erbjudit "några klappstolar utanför arbetsplatsen". Men gångavståndet är för stort och placeringen är problematisk, enligt huvudskyddsombudet.

– Vi hade svårt att hitta dem, säger Carlos Rebelo Da Silva.

Avvaktar myndighetens beslut

Arbetsgivaren har i dagsläget inte mycket mer att tillägga än vad bolaget redan har kommunicerat kring sittplatserna i gamla måleriet, enligt biltillverkarens presstalesperson Stefan Elfström.

– Volvo Cars kommer att svara Arbetsmiljöverket och avvakta deras beslut, men i övrigt gäller det vi sa förra gången, det vill säga att vissa stolar har avlägsnats och då har det skett på grund av platsbrist och säkerhetsskäl.

– På vissa platser där det varit lämpligt och möjligt har lösa stolar ersatts av väggmonterade uppfällbara stolar. Ordinarie pausytor och lagytor (med sittplatser) är oförändrade – dessa finns fortfarande i nära anslutning till arbetsplatserna, skriver Stefan Elfström i mejlsvar till GP.

Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars. Bild: Volvo Cars

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.