Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tre nya toppmobiler i Barcelona

Två nya monstertelefoner lanserades på söndagen i Barcelona utan att den stora mobilmässan ens öppnat. Samsung och HTC har båda prissatt sina nya flaggskepp en bra bit över 7 000 kronor vilket betyder samma klass som Iphone.

På senare år har telefontillverkarna utvecklat två strategier när de kommer till den stora internationella mobilmässan. Antingen sparar de lanseringarna av sina toppmodeller till egna event eller också går de all-in på söndagen innan bruset på mässan når sin topp.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samsung och HTC valde i år det sistnämnda. Cirka 1 000 journalister såg HTC lansera sin nya One M 9 och när Samsung visade upp Galaxy S 6 var det gissningsvis dubbelt så många.

Båda telefonerna ligger förstås tekniskt i absolut toppklass med det senaste inom chip-set, antal processorkärnor, bildskärm och kamera. Det som skiljer är programvarorna som tillverkarna själva stoppar i telefonerna och designen.

"Tar premium till ny nivå"

One M 8 utsågs av branschmedier till årets bästa telefon förra året och HTC:s vd Peter Chou sparade förstås inte på superlativen när det nya flaggskeppet, nästan helt byggd i aluminium, presenterades,

-Med den här telefonen tar vi begreppet premium till en helt ny nivå, förklarade han från scenen.

Samsung lanserade Galaxy S 6 och S 6 Egde med bildskärmen som fortsätter över långsidorna.

-De har inte bara den bästa tekniken på marknaden, de är också riktigt coola, slog vd:n för mobilverksamheten, JK Shin, fast på bruten engelska.

Kanske med tanke på att Samsungs design aldrig fått många lovord.

Två jättar

Men tillverkare som HTC, LG, Sony med flera har ett stort problem. Oavsett hur bra telefoner de släpper på marknaden så får de ändå slåss om smulorna när jättarna Apple och Samsung tagit sina stora bitar av kakan. I bästa fall kan de öka sin marknadsandel med någon enstaka procentenhet. De kan däremot vara stora på enskilda marknader som till exempel Skandinavien

TT: Är det ett problem för branschen att två aktörer dominerar fullständigt?

-Om man tittar tio år tillbaka så såg mobilbranschen helt annorlunda ut. Vi tror att de produkter vi presenterar i dag kommer att förändra synen på framtidens mobila värld. Dessutom är det svårt att kritisera Apple och Samsung för att de har många kunder, Det är upp till oss och visa att vi är bättre, säger Peter Frölund, Nordenchef på HTC.