Trafikras för SAS i april

Flygbolaget SAS tappade 95 procent av sin reguljära trafik i april jämfört med förgående år, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

ANNONS
|

I april föll SAS reguljära flygtrafik med 95 procent jämfört med förgående år. Det skriver det krisande flygbolaget ägt av Sverige, Danmark och privata aktörer som exempelvis Wallenbergsfären. Detta till följd av covid-19-pandemin.

LÄS MER:Prognosen: Flygindustrin kan göra biljonförlust efter virusutbrottet

– Vi står fortsatt inför utmaningar som påverkar vår verksamhet i grunden. Även om ingen kan förutse exakt hur efterfrågan kommer att utvecklas under de kommande månaderna och åren, är det tydligt att det kommer att ta betydligt längre tid än tidigare förväntat. Vår bedömning är att det kommer att dröja till 2022 innan efterfrågan når nivåerna före covid-19, kommenterar SAS vd Rickard Gustafson i ett pressmeddelande.

ANNONS

Kollaps för resandet i april

Antalet så kallade passagerarkilometer (RPK) som genomfördes i april föll till 54 miljoner jämfört med 10,7 miljarder kilometer under perioden november i fjol till april i år.

Inte helt oväntat eftersom antalet passagerare föll från 9,2 miljoner till 94 000 i april, mätt över samma tidsperiod.

Den kollapsade efterfrågan kan också beskrivas med måttet "kabinfaktor" som beskriver hur fullsatt varje avgång varit. I april uppgick den till drygt 26 procent, drygt en fjärdedel, rapporterar SAS.

Endast ett begränsat nätverk av flyg upprätthölls under april månad, detta i Norge och i Sverige.

5 000 håller på att sägas upp

SAS var ett av de första "svenska" bolagen med drakoniska nedskärningar. Från att till en början varsla 10 000 anställda om uppsägning har flygbolaget gått vidare med processer för hälften av det antalet.

– Den nuvarande situationen gör att vi måste vidta alla nödvändiga åtgärder för att minska kostnaderna och värna vår likviditet. Detta så att vi kan komma ut ur den pågående krisen som en hållbar, lönsam och bärande del av den skandinaviska infrastrukturen. Eftersom det kommer att ta lång tid att återgå till en normaliserad produktion, var vi därför även tvungna att inleda processer för att minska vår framtida arbetsstyrka med upp till 5 000 heltidstjänster, säger Rickard Gustafson.

ANNONS

Världsflygen minskade med nästan 100 procent

Det är inte bara den reguljära trafiken som uppvisar nattsvarta tapp. I april föll den interkontinentala trafiken enligt måttet RPK med 99,9 procent jämfört med april 2019.

Flygningarna nedåt i Europa föll med 99,4 procent, enligt SAS.

Efterfrågan försvann på två månader

Fredagens siffror kommer inte som någon chock då SAS redan i mars meddelade att nästan alla avgångar i april skulle ställas in.

Redan då hade SAS märkt av ett kraftigt tapp i efterfrågan – måttet RPK för den reguljära trafiken föll under mars med närmare 62 procent jämfört med perioden november 2019 till mars i år.

Det ska jämföras med tappet på under 1 procent för februari.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS