Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trädgårdsmäster med egen stil

Trädgårdsmästaren Henrik Andersson vill inte vara som alla andra. Han vill ha sin särprägel på handelsträdgården i Landvetter. - Annars skulle ju kunderna inte ha skäl att åka till just mig!
Växthusen sveps in i yrande snö, denna februaridag vid Trädgårdsforum i Landvetter. Kärrorna för buskar och träd står övergivna och översnöade, men strax innanför dörren finns ändå löften om en nalkande vår, kylan till trots. Ur en trätunna ryker vattendimma, en allt hetare trädgårdstrend, och de märkliga, engelska trädgårdstomtarna fyller ett stort hörn.
- Just nu tar vi det ganska lugnt. Men om ett par veckor är det dags att börja kruka rosor och häckplantor, säger Henrik Andersson, som äger den 7 000 kvadratmeter stora anläggningen.
Kylrummet är redan välfyllt, men ute i gardencentret är bänkarna tomma. Stora blå kar, med skyltar som berättar att det går att köpa fisk för dammar, är också tomma.
- Här brukar vi ka koi, guldfisk och till och med stör, berättar Henrik Andersson med svepande gester.
Dammar är specialiteten och det syns.
- Män vill ha stora dammar med mycket teknik, yngre kvinnor köper material till mindre pölar, ler Henrik.
Dessutom kräver dammar stenar, fontäner, mattor, vattenväxter, belysning och allt vad det kan vara. Till och med vattendammsugare finns i sortimentet i Landvetter. Och profileringen mot dammar är viktig, även om den kanske inte står för mer än uppåt tio procent av omsättningen, menar Henrik Andersson och visar den välfyllda dammen inne bland orkidéerna i växthuset.
- Jag skulle aldrig vilja vara med i en likriktad kedja. Folk som är väldigt trädgårdsintresserade väljer ju att komma till oss, för att de vet att vi har ett speciellt sortiment.
Trädgårdsforum har just plockat bort Trädgårdsringens skyltar, nu väntar Henrik Andersson på att få Bo grönts nya material.
- Nu i vår skickar vi och fem andra medlemmar ut 140 000 kataloger tillsammans, och delar på kostnaden. För oss blir det nya samarbetet framför allt en vinst vid annonsering.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.