Trädgårdspassion födde nytt klädmärke

Målgruppen är kvinnor som vill ha arbetskläder där funktion, passform och mode möts. När Helena Lumijärvi inte hittade sådana kläder till sig själv föddes idén till Flora Manufaktur. Nu ska varumärket erövra världen.

ANNONS
|

Hon började en lång karriär inom teko som sömmerska. Hon vidareutbildade sig till mönsterkonstruktör och designer och byggde på kunskaperna på bland annat Kapp Ahl och JC:s inköpskontor.

Helena Lumijärvi stannade som anställd i branschen tills för ett och ett halvt år sedan då hon lämnade sin tjänst som designer på Intersport för att kunna satsa helhjärtat på att skapa praktiska arbetskläder för tjejer.

Idén fick hon 2013 då hon flyttade till villa och upptäckte tjusningen med trädgårdsarbete. Tillsammans med två kollegor började hon driva ett projekt vid sidan av det ordinarie arbetet. Den första kollektionen testades på Lisebergs trädgårdsdagar och fick ett positivt mottagande. Det gav självförtroendet att tänka lite större.

ANNONS

– Ja, jag kände ju att det går att ta det här mycket längre! Jag ville testa hur långt jag kunde ta idén. Mina kollegor befann sig i andra skeden av livet och tackade nej, så jag beslutade att ombilda firman till ett aktiebolag där min man gick in som delägare, säger Helena Lumijärvi.

Hittills har ungefär 25 produkter från Flora Manufaktur nått marknaden. Bästsäljaren de senaste två åren har varit en snickarbyxa. Den har fått bra medial uppmärksamhet, bland annat har den använts i ett trädgårdsprogram på teve.

FÖRUTOM ATT KLÄDERNA ska hålla länge är ledorden passform, funktion och mode.

– Varje plagg vi tillverkar ska ha en uttalad funktion. Och passformen är förstås anpassad till kvinnor. Med mode menar jag att modegraden alltid måste finnas med i formgivningen. Kvinnor har i regel större behov av det än män, säger Helena Lumijärvi.

Men det händer att män kommer fram till henne, berättar att de gillar hennes kläder och frågar varför de inte finns även för dem.

– Då brukar jag svara att det finns ju redan så mycket arbetskläder som är designade för er. För kvinnor är utbudet så litet. Jag får fundera över hur jag ska göra i framtiden. Kollektioner även för män ger självklart en mycket större marknad. Men samtidigt riskerar jag att tappa en del av affärsidén och göra varumärket spretigt. Vi får se, säger Helena Lumijärvi.

ANNONS

Under intervjun betonar hon flera gånger vikten av ”long lasting design”.

– Mitt lilla bidrag till att spara på jordens resurser är att designa plagg som kunden kan använda länge. Det kan minska det slit- och slängsamhälle vi lever i.

Säljkanalen med mest fokus på just nu är den egna webbshoppen. Andra betydelsefulla kanaler är trädgårdsmässor, ett antal återförsäljare och direktförsäljning till företag som köper arbetskläder till sin personal.

– På företagssidan vill vi gärna växa. Och vi har märkt att kläderna inte enbart används av trädgårdsfolk. Även snickare, barnomsorgspersonal, lokalvårdare och djurskötare gillar våra kläder.

HITTILLS HAR FÖRSÄLJNINGEN ökat med ungefär 30 procent årligen och Helena Lumijärvi tror på fortsatt tillväxt:

– Ja, men jag kommer nog ändå att vara försiktig med att anställa. I stället kommer jag att lägga ut tjänster externt. Bokföringen är redan utlagd och all produktion sker i Kina. Även webbshoppen sköts externt och på sikt kan jag tänka mig att även köpa in tjänster som motsvarar en marknadsavdelning och en säljorganisation.

Inom tio år hoppas hon ha byggt upp ett välkänt och starkt varumärke som står för bra värden och kunna sälja det till en större marknadsaktör. Om Helena Lumijärvi i så fall ingår i köpet blir en framtidsfråga.

ANNONS

– För mig är resan en viktig del av företagandet. Jag triggas av nya utmaningar, även om de ibland kan kännas övermäktiga. Just nu jobbar vi med att utveckla produkter som är snällare mot miljön. De ska finnas på marknaden till våren. Mer än så kan jag inte säga just nu, säger Helena Lumijärv och ler nöjt.

ANNONS