Swedbank har omfattande it-problem vilket gör att det inte går att genomföra bankbetalningar. Arkivbild.
Swedbank har omfattande it-problem vilket gör att det inte går att genomföra bankbetalningar. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Totalhaveriet i Swedbank – app och Swish låg nere i åtta timmar

Swedbanks tekniska totalhaveri lättar under fredagsförmiddagen efter nattens driftstörningar. Flera av bankens tjänster är nu åter i bruk.

ANNONS
|

Storbanken Swedbank har sedan klockan 01.00 under natten mot fredag haft stora tekniska problem, driftstörningar som påverkat bankens alla tjänster. Enligt Swedbanks presschef Unni Jerndal handlar det om tekniska bekymmer i banken.

– Det är ett tekniskt problem internt. Vi arbetar intensivt med att lösa problemen, säger hon.

Till en början gick det heller inte att nå banken via telefon men däremot via sociala medier, som Facebook och Twitter.

Först vid niotiden på fredagsförmiddagen kunde Swedbank återigen leverera betalningar, app-ärenden och internetbank till sina kunder, rapporterar Dagens industri. Vid tiotiden fungerade även Swish, skriver affärssajten.

ANNONS

Andra bankkunder larmar

Det var inte enbart Swedbanks kunder som hade problem med att med att betala. Både privatpersoner och butiker larmade om betalningsbekymmer under fredagsmorgonen, det gäller för kunder hos såväl Skandiabanken som hos Nordea.

Skandiabanken har dock inte fått in några ärenden rörande betalningsproblem.

– Just nu verkar allting fungera. Men det kan alltid uppstå tillfälliga tekniska problem, säger pressavdelningen på Skandiabanken till GP.

Enligt Frank Hojem, pressansvarig på SEB, har inte heller de problem i sina system.

– Däremot kan det vara så att om butiken har Swebank, eller om de levererar betallösningar, kan det påverka även kunder i andra banker.

GP har varit i kontakt med flera Pressbyråbutiker som bekräftar att många av deras kunder inte kunnat betala med kort.

– Vi har haft jättemycket problem, både med vanlig betalning och blipp, säger man i en butik.

Swish låg nere för Swedbanks kunder

Driftstörningarna påverkade även Swish, meddelade betalningstjänsten på sin hemsida.

Problemen uppstod enligt Aftonbladet vid 01-tiden.

"Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats", skriver Swish.

Ingen prognos

Efter sju timmar av omfattande driftstörningar hade Swedbank fortfarande ingen prognos för när det tekniska strulet kan vara åtgärdat. Kunderna som drabbas utlovas kompensation, enligt presschefen Unni Jerndal.

ANNONS

– Vi kommer kompensera drabbade kunder som lider någon form av ekonomisk skada. Vi har ett reklamationsförfarande där den drabbade får komma in och beskriva skadan, säger hon och fortsätter:

– Vi ber våra kunder om ursäkt för de olägenheter som de hör störningarna ger, säger Swedbanks presschef Unni Jerndal.

Även Swish påverkas. Arkivbild.
Även Swish påverkas. Arkivbild. Bild: Helena Landstedt/TT
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS