Storbanken Swedbank har sedan klockan 01.00 under natten mot fredag haft stora tekniska problem, driftstörningar som påverkat bankens alla tjänster. Enligt Swedbanks presschef Unni Jerndal handlar det om tekniska bekymmer i banken.
– Det är ett tekniskt problem internt. Vi arbetar intensivt med att lösa problemen, säger hon.
Till en början gick det heller inte att nå banken via telefon men däremot via sociala medier, som Facebook och Twitter.
Först vid niotiden på fredagsförmiddagen kunde Swedbank återigen leverera betalningar, app-ärenden och internetbank till sina kunder, rapporterar Dagens industri. Vid tiotiden fungerade även Swish, skriver affärssajten.
Andra bankkunder larmar
Det var inte enbart Swedbanks kunder som hade problem med att med att betala. Både privatpersoner och butiker larmade om betalningsbekymmer under fredagsmorgonen, det gäller för kunder hos såväl Skandiabanken som hos Nordea.
Skandiabanken har dock inte fått in några ärenden rörande betalningsproblem.
– Just nu verkar allting fungera. Men det kan alltid uppstå tillfälliga tekniska problem, säger pressavdelningen på Skandiabanken till GP.
Enligt Frank Hojem, pressansvarig på SEB, har inte heller de problem i sina system.
– Däremot kan det vara så att om butiken har Swebank, eller om de levererar betallösningar, kan det påverka även kunder i andra banker.
GP har varit i kontakt med flera Pressbyråbutiker som bekräftar att många av deras kunder inte kunnat betala med kort.
– Vi har haft jättemycket problem, både med vanlig betalning och blipp, säger man i en butik.
Swish låg nere för Swedbanks kunder
Driftstörningarna påverkade även Swish, meddelade betalningstjänsten på sin hemsida.
Problemen uppstod enligt Aftonbladet vid 01-tiden.
"Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats", skriver Swish.
Ingen prognos
Efter sju timmar av omfattande driftstörningar hade Swedbank fortfarande ingen prognos för när det tekniska strulet kan vara åtgärdat. Kunderna som drabbas utlovas kompensation, enligt presschefen Unni Jerndal.
– Vi kommer kompensera drabbade kunder som lider någon form av ekonomisk skada. Vi har ett reklamationsförfarande där den drabbade får komma in och beskriva skadan, säger hon och fortsätter:
– Vi ber våra kunder om ursäkt för de olägenheter som de hör störningarna ger, säger Swedbanks presschef Unni Jerndal.