DHL:s koncernchef tror på en snabb återhämtning. Arkivbild.
DHL:s koncernchef tror på en snabb återhämtning. Arkivbild. Bild: Martin Meissner/AP/TT

Toppchefen: Vi har definitivt sett botten

Coronakrisens ekonomiska botten nåddes för några veckor sedan, nu kommer återhämtningen. Det meddelar Deutsche Post DHL:s koncernchef Frank Appel – som leder ett företag som på flera sätt kan komma väl ur krisen.

ANNONS

Det är en av Tysklands stora företagsledare som över Skype ringer upp från DHL:s huvudkontor i Bonn. Bolaget har haft några intensiva månader under krisen, men Frank Appel är positiv inför framtiden.

– I Asien såg vi först ett stort tapp i vår affär, som sedan dess har återhämtat sig snabbt. Nu är vi i princip tillbaka till normal verksamhet där. Samma mönster upprepas nu i Europa och Nordamerika där vi ser flera tecken på återhämtning, säger han, och utvecklar sin prognos:

– Vi har definitivt sett botten av krisen, och världsekonomin är på väg tillbaka. Jag tror att vi såg botten för två veckor sedan.

ANNONS

De stängda gränserna oroar honom inte nämnvärt. Efter en turbulent period har problem som trafikköer klarats upp ganska snabbt. Inte heller försörjningskedjorna är något större problem, enligt Appel. Det kvarvarande orosmolnet är hur kunderna kommer att bete sig.

– Jag tror överlag på en bra sommar för Europa och när människor kommer att vara utomhus mer kommer det att hjälpa till i kampen mot viruset. Då kommer förhoppningsvis konsumenternas förtroende tillbaka. Men det är svårt att säga hur snabbt det kan återhämta sig, säger Frank Appel.

Stor prisökning

Deutsche Post DHL kommer inte att nå upp till fjolårets siffror i den kommande kvartalsrapporten, men var ändå inte speciellt hårt drabbat av krisen.

– Vi är utspridda i flera affärsområden och geografiska regioner samtidigt, vilket är en bra försäkring. Några sektorer går bra nu, som handel och teknik när människor är hemma och handlar på nätet. Andra, som bilsektorn eller reseindustrin, går sämre. Totalt sett är läget stabilt, säger Frank Appel.

Dessutom finns det andra sätt bolaget kan kompensera för den ekonomiska krisen. De stora passagerarplan som nu står på marken har historiskt fraktat mängder med gods på flygningarna. De måste nu fraktas på andra sätt.

– För flygfrakt har efterfrågan ökat snabbt, vilket lett till en signifikant prisökning. Vi ser dock att även sjöfrakt är på väg tillbaka, säger Frank Appel.

ANNONS

Klimatet oroar

I Sverige har DHL över 4 000 anställda och en omsättning på över 10 miljarder kronor. Enligt koncernchefen är Sverige en marknad som passar bolaget.

– Vi är inte billigast men arbetar med kvalitet, och det efterfrågas i Sverige. Svenskarna vill också ha hållbarhet, och där är vi branschledande, hävdar han.

Under Skypesamtalet är det tydligt att Appel också gärna vill prata om bolagets arbete med hållbarhet och minskade klimatutsläpp.

– Covid-19 är ett problem, men på lång sikt är klimatet mer oroande.

En annan viktig framtidsfråga för bolaget är ny teknik. Redan i dag läggs mycket pengar och kraft på allt från AI-utveckling till att ta fram en egen plattform för sakernas internet (internet of things).

– Tidigare var det ibland svårt att på grund av kostnader implementera automatisering och digitalisering, eftersom det ofta var dyrt att utveckla ny teknik. Det har ändrat sig i dag, säger Frank Appel.

TT: Vad händer med jobben när automatiseringen ökar?

– Vi uppskattar att en tredjedel av våra nuvarande manuella aktiviteter kommer att automatiseras till 2030. Men samtidigt kommer både vår bransch och världsekonomin att växa. Om vi bara behåller vår marknadsandel kommer vi att vara 50 procent större 2030, och därmed ha fler medarbetare än i dag – givetvis inom olika typer av jobb.

ANNONS

Rättat: I en tidigare version fick Angela Merkel fel titel i faktarutan.

Henning Eklund/TT

DHL har 380 000 anställda i 220 länder, och levererar 1,6 miljarder paket varje år. I Sverige har bolaget över 4 000 anställda och omsätter årligen runt 10 miljarder kronor.

DHL ägs till 100 procent av Deutsche Post, som är världens största logistikföretag med 540 000 anställda. Trots coronakrisen lyckades bolaget hålla omsättningen under årets första kvartal i stort sett oförändrad runt 150 miljarder kronor.

Frank Appel är vd och koncernchef för Deutsche Post DHL Group, en roll han haft sedan 2008. Som ledare för ett av Tysklands största företag har han bland annat följt med förbundskansler Angela Merkel på statsbesök.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS