Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Toapappersbolaget backar efter hamstringen förra året

Hygienbolaget Essity kunde inte leva upp till fjolårets toapappersförsäljning – omsättningen rasade i det första kvartalet.

Hygienbolaget Essity, med verksamhet i Mölndal, redovisar en vinst före skatt på 3 320 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 4 796 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Omsättningen minskade 18,3 procent till 25 528 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 33 712 miljoner kronor ett år tidigare.

Omsättningsminskningen ska också ses i ljuset av att första kvartalet 2020 påverkades positivt av den hamstring av bland annat hygienprodukter som skedde i inledningen av pandemin.

”Dessutom påverkades jämförelsetalen av den kraftiga försäljningstillväxten som var en följd av hamstring under första kvartalet föregående år bland konsumenter och distributörer”, skriver bolaget i kvartalsrapporten.

Essity genomgår just nu ett stort besparingsprogram där samtliga cirka 60 helägda produktionsanläggningar ska effektiviseras. Programmet som löper till 2025 förväntas ge besparingar på 500-1000 miljoner kronor årligen.

Precis som många andra ser Essity möjligheter sedan vaccinationerna dragit i gång.

"Pågående vaccinationsprogram förväntas leda till ökad efterfrågan för flera av Essitys produktkategorier", skriver bolaget.

Effekter har redan märkts på företagsmarknaden i USA under de första veckorna i april, enligt bolaget. Även i Kina tuffar återhämtningen på.