Hygienbolaget Essity, med verksamhet i Mölndal, redovisar en vinst före skatt på 3 320 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 4 796 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen minskade 18,3 procent till 25 528 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 33 712 miljoner kronor ett år tidigare.
Omsättningsminskningen ska också ses i ljuset av att första kvartalet 2020 påverkades positivt av den hamstring av bland annat hygienprodukter som skedde i inledningen av pandemin.
”Dessutom påverkades jämförelsetalen av den kraftiga försäljningstillväxten som var en följd av hamstring under första kvartalet föregående år bland konsumenter och distributörer”, skriver bolaget i kvartalsrapporten.
Essity genomgår just nu ett stort besparingsprogram där samtliga cirka 60 helägda produktionsanläggningar ska effektiviseras. Programmet som löper till 2025 förväntas ge besparingar på 500-1000 miljoner kronor årligen.
Precis som många andra ser Essity möjligheter sedan vaccinationerna dragit i gång.
"Pågående vaccinationsprogram förväntas leda till ökad efterfrågan för flera av Essitys produktkategorier", skriver bolaget.
Effekter har redan märkts på företagsmarknaden i USA under de första veckorna i april, enligt bolaget. Även i Kina tuffar återhämtningen på.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.