Medan sällanköpshandeln i Sverige brottas med tillväxt- och lönsamhetsproblem går möbel- och inredningshandeln på tvären. Under första halvåret 2019 visar de preliminära siffrorna att möbelhandelns omsättning ökat med nära fem procent, det är nära en dubbelt så hög tillväxt som hela sällanköpshandeln, enligt färsk statistik från Svensk Handel.
Och det beror förstås på svenskarnas stora inredningsintresse.
Något för alla – men tillbakablickande
Försäljningsframgångarna avspeglar sig i Möbelmässans montrar med enorma, mjuka soffgrupper. Storslagna sängar som kan ställas in exakt efter brukarens kropp och behov, med lika överdådiga sänggavlar. Byråer är i mer modernt avskalat snitt. Här finns något för alla smakriktningar.
Men en intressant röd tråd på mässan, som enbart riktar sig mot försäljare, tillverkare och branschfolk, är ett tillbakablickande mot tidiga 1900-talet och hållbarhetstänk.
Möbelmässan har en renodlad Carl Larsson-lounge, uppbyggd och helt inspirerad av hans och Karin Larssons gård Sundborn. Mönstren är desamma, men möbeltygerna är nya, printade av Stallaholm Textil i Nossebro.
– Vi gör digitalt printade möbeltyger i allt från en meter till 100 meter, och vi har gjort ett samarbete med Carl Larsson-gården, där vi fått använda Karin Larssons bildväv för att avbilda tygerna, säger Anna-Karin Slättmyr.
Nu arbetar Stallaholm inte bara med äldre mönster, utan deras kunder kan komma med vilka mönster som helst för printning, bland annat konstnärer som fotograferar av målningar de gjort som de vill ska printas på tyg.
Texten fortsätter efter bildgalleriet.
Carl Larsson-lounge
Tiffany is back
Sitt vackert
Följ ditt eget mönster
Fortsatt djuriskt
Lappat men inte lagat
Upplyst
Blickar framåt
Tiffany och kristall
Det är inte bara inom möbeltyger som äldre tider gör sig påminda – dagens unga konsumenter gillar också kristallkronor och modernt tillverkade Tiffanylampor.
I Norrsken Designs monter visar man upp den största Tiffanylampan i Sverige, en enorm taklampa som skulle kosta runt 11 000 kronor att köpa ute i butik.
– Tiffanylamporna är på väg att bli mycket populära igen. Det är en traditionell tillverkning med färgat glas som infattas av tenn. De gamla göt man i bly, men det är inte alls miljövänligt, säger Charlie Gong, delägare i Norrsken design.
Kristallkronor är också populärt. Men de ska vara av modernt stuk, och mindre och billigare än de gamla gigantiska glittrande pjäserna.
Även om möbel- och inredningshandeln går bra i Sverige, så har antalet butiker minskat med 17 procent från 2011 till 2017.
– Ja, och om tio år har den siffran ökat till 50 procent om du frågar mig. Hyreskostnaderna för butiker är skyhöga, och det är svårt att hitta bra och engagerad personal, säger Daniel Gegermo, delägare i Norrsken design, och har själv drivit möbelbutik under 14 år.
Hos Interiören Varberg Carpets är det idel glada miner. De har nämligen fått in en försäljningshit.
En patchmönstrad matta i naturfärger tillverkad av viskos och chenille, som går hem i landet.
– Det har varit Sveriges mest sålda matta de senaste åren, säger Emil Sillanpää på Interiören Carpets.
Möbeltapetserarens återkomst
Att det "gamla" har fått en renässans mitt i det nya syns också i Möbelmässans "Levande verkstad" där möbeltapetserare visar upp sitt hantverk att förvandla gamla möbler till nya.
– Det finns en stark miljötrend i dag och den växer. Tidigare har vi haft en målgrupp som varit äldre som haft kunskapen om möblers och tygers värde och kvalitet. Men nu kommer också miljömedvetna 25-40-åringar, som köper begagnat och vill återanvända. Och det innebär att också deras föräldrar, som kanske oftast köpte nytt, också börjar låta klä om möbler och mixa gammalt med nytt när de flyttar, säger Agneta Trybom, ordförande i Sveriges Tapetserarmästare.
Fakta: Möbelmässan
Möbelmässan är en fackmässa för branschfolk på Svenska Mässan den 27-28 augusti.
Över 70 utställare deltar.
Under Möbelmässan kommer det också att delas ut ett designpris för Bästa funktionella design.
Källa: Möbelmässan