Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Expanderar. Textual riktar in sig på den europeiska marknaden för e-handlare som behöver hjälp med att automatproducera texter på många språk, berättar vd:n Henrik Gemoll.

Textrobotar ska hjälpa e-handeln

Göteborgsbolaget Textual har utvecklat textrobotar som kan skriva tidningsartiklar. Nu sadlar man om och sätter fokus på automatisk textöversättning till den växande e-handeln.

Startupbolaget Textual började sin verksamhet med textrobotar som samlar in, sammanställer och levererar automatiska texter till mediebolag – till exempel domstolsutslag, sportresultat och liknande.
– Journalistrobotarna var de första för sport, finans och för att analysera publika dokument. Men detta med automatiserade texter och textrobotar är bara i sin linda och det finns hur mycket som helst att göra i detta område. Vi har bara börjat skrapa på ytan på vad som går rent tekniskt, säger vd:n Henrik Gemoll.

Fokus på e-handeln


I vintras svängde Textual om i verksamheten och sätter nu fokus på att hjälpa e-handlare att ta fram automatiserat marknadsförings- och informationsmaterial. Bland kunderna finns företag i hemelektronik-, kläd- och bilbranschen.
– Om ett företag har 20 000 produkter och behöver ha information eller produktinformation på sin sajt så skrivs de texterna i dag av människor. Vi är inne och automatiserar delar av den processen, säger Henrik Gemoll.
Han uppskattar att 99 procent av alla texter som produceras i världen i dag är skrivna av människor.
– Det gör att det finns en mängd områden där den här tekniken skulle kunna användas, säger han.

Översätter 15 språk automatiskt


För Textual handlar väldigt mycket om översättning så att e-handlarna ska kunna nå nya marknader.
– Vi är helt grammatikbaserade. Vi har grammatikresurser för 15 språk som täcker mycket, tillsammans med ordlistor och semantiska regler, och så sköter algoritmerna böjningarna, säger Henrik Gemoll.
I samband med att Textual satte kurs på e-handeln i Europa sökte de sig till startuphubben SUP46, det vill säga Startup People of Sweden, en av Europas mer populära startuphubbar.
– Det var en ansökningsprocess som var i flera steg, och vi var där och träffade dem. Vi tyckte att det var ett trevligt ställe och vi behövde verkligen ett nätverk i Stockholm. Det har fungerat väldigt bra, tycker han.
Företaget har fått en bredare bas för intresserade investerare och möjligheter till juridisk hjälp.
– Det är viktigt för oss att inte bara fastna i Göteborg, och det finns en något större skalbarhet i Stockholm och nu har vi en portal med hur mycket bra kontakter som helst, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.