Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Teslas volymbil är här – till slut

Ett elbilsmärke från Kalifornien med lika trogna kunder som Apple. När Tesla efter många om och men visar upp nya modell 3 i Göteborg var intresset stort.

Det började med Tesla Roadster för tio år sedan, en modell som visade vad eldrift kan innebära för en sportbil och samtidigt satte tonen för varumärket. Därefter följde sedanmodellen S och suvmodellen X, premiumfordon som konkurrerade med bland annat de kända tyska märkena, men där fossil drift helt ersatts med eldrift. Med en färgstark grundare, Elon Musk, har märket fått en uppmärksamhet och en värdering som annars bara de stora IT-företagen i Silicon Valley brukar attrahera.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När Musk visade upp nästa modell, 3, våren 2016, handlade det om att märket skulle gå från ett starkt nischmärke till ett verkligt volymmärke. Den resan har inte varit smärtfri – som GP rapporterat tidigare har det till exempel varit flaskhalsar i produktionen och Elon Musk själv har kommenterat att man hade en övertro på automation i produktionen.

Många förhandsreservationer

Tesla kunde tidigt gå ut med 325 000 reservationer för den nya bilmodellen. En del av de kunderna har alltså fått vänta i över ett och ett halvt år. Men nu finns i varje fall en modell 3 att visa upp på plats i Teslas butik i Göteborg – även om möjligheten att gå från reservation till faktiskt beställning dröjer ytterligare lite till. Och när GP träffar ett par av de intresserade kunderna verkar tron på märket inte ha naggats i kanten.

– Jag reserverade en modell 3 så fort det gick att göra 2016. Jag har haft andra Teslor under tiden, en S och en X, säger Danni Efraim.

Han går runt bilen i butiken i Brunnsparken och sätter sig vid förarsätet och får en demonstration av funktionerna. Ventilationsströmmarna styrs från den stora skärmen där i princip alla funktioner utom styrning och gasreglage kontrolleras ifrån, visar Teslas personal.

– Shit va najs, lyder kommentaren om ventilationskontrollen.

Kontroll från skärmen

Till och med handskfacket på bilen öppnas via skärmen. Det framgår att Danni Efraim är Teslas drömkund – han har i princip enbart positiva saker att säga om märket.

– När jag först upplevde märket var det lite som upplevelsen när Apple släppte sin Iphone, en telefon som helt saknade tangenter – känslan att allt var nytt och att det var så här det skulle vara. Jag jobbar själv som programmerare, är teknikintresserad och bilentusiast – det här märket kombinerar de intressena.

En annan kund är Göran Paulsson, även han är IT-branschen visar det sig.

– Jag äger en IT-konsultfirma i Lidköping. Flera i bolaget har Tesla och bolaget har även reserverat modell 3. Men jag kör inte Tesla än – det är lite svårt med laddningen när man bor i lägenhet.

Efter att ha cirkulerat runt bilen, kollat in bagageutrymme, förarmiljö och baksätet ger han en gillande blick.

– Jag uppskattar vad jag ser. Det var ju en cirkus kring modellen, men nu verkar de fått ordning på problemen. Och Elon Musk har varit lite för pigg på att uttala sig om olika saker, det är ju ändå ett börsbolag. Han kanske skulle vara lite tyst och jobba på istället.

Fakta: Tesla Modell 3

En elbil som konkurrerar i samma storleksklass som till exempel BMW 3-serien eller Audi A4.

Versionen med standardbatteri har en räckvidd på knappt 35 mil och med versionen med bättre räckvidd når knappt 50 mil.

Finns med fyrhjuls- och med bakhjulsdrift.

Priset, som ännu inte finns angivet i svenska kronor, är från 35 000 dollar för modellen med standardbatteri och enklare utrustning, knappt 320 000 kronor – men sedan tillkommer också moms, eventuella lokala avgifter, tull och frakt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.