Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tele2-kunder kan inte aktivera Iphone6

Många av Tele2:s kunder som skaffat Iphone 6 har inte kunnat aktivera sina sim-kort. Ännu finns ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

Problemet har pågått i snart en vecka och började när Tele2 genomförde en systemuppdatering i samband med lanseringen av Iphone 6. Uppdateringen slog ut bland annat sim-kortshanteringen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På företagets Facebook-sida har många missnöjda kunder berättat hur de inte kunnat aktivera telefonen på flera dagar och suttit i långa telefonköer. Enligt Tele2 tar det normalt några timmar från uthämtning av en ny telefon tills att det nya SIM-kortet är aktiverat. Kunderna uppmanas att starta om sina telefoner i hopp om att det ska fungera bättre.

Det är inte enbart Iphone 6-kunder som drabbats utan det rör sig om även om kunder som nyligen förlängt eller nytecknat avtal med Tele2.

Det första beskedet från teleföretaget var att problemet skulle vara åtgärdat inom de närmsta dagar. Därefter har Tele2 tvingats backa och just nu finns inte någon prognos för när problemen kan vara lösta. I värsta fall kan det dröja ytterligare flera dagar.

– Vi uppmanar kunder som vill veta det senaste i frågan att gå in på vår Facebooksida. Där kommer vi informera så snart vi vet mer om när felet till fullo kan vara avhjälpt med mera. Vi förstår verkligen frustrationen detta skapar och arbetar så hårt vi kan med alla resurser vi har för att lösa problemet, säger Oliver Carrà, presschef för Tele2 Sverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.