Systembolagets är ett av landets mest välbesökta butikskedjor och företagets webb har i snitt 110 000 besök om dagen.
Med den nya onlinebutiken ska kunderna lättare kunna hitta och utforska sortimentet och samtidigt kunna få personlig dryckesrådgivning, precis som ute i de fysiska butikerna.
LÄS MER:Systembolagets försäljning ökar – igen
LÄS MER:Så har vi handlat på Systembolaget i coronakrisen
– Vi vill inspirera, ge personlig service och hjälpa kunden att upptäcka nytt. Samtidigt försöker vi aldrig få kunden att köpa mer än man tänkt. Tvärtom gör vi det enkelt att ångra sig, till exempel genom att ha en ångravagn i kassan både i fysisk butik och online, säger Tobias Frohm e-handelsdirektör på Systembolaget, i ett pressuttalande.
Systembolaget i konflikt med konkurrenter
Att Systembolaget flyttar fram sina positioner online hänger också ihop med att konkurrensen från e-handelsaktörer har ökat.
Systembolaget ligger i rättstvist med både sajten Winefinder och appen Vivino – två digitala vintjänster, som driver illegal vinimport, olämplig marknadsföring och vars verksamhet är för lik vanlig e-handel, anser Systembolaget.
Det är lagligt att hjälpa privatpersoner att importera vin, men enligt Systembolagets syn på handeln agerar Wayfinder inte i linje med hur lagen är formulerad, skriver DI.
Systembolaget säger det inte rakt ut, men med den nya onlinetjänsten, tar monopoljätten upp kampen med uppstickarna, för att leverera en liknande tjänst.
– Det ska synas att Systembolaget är ett annorlunda företag. Därför har det också varit viktigt att påminna om varför vi finns och att alkohol är en annorlunda vara, säger Tobias Frohm.
Under senare år har Systembolaget också utvecklat hemkörning av varor, en tjänst som nu nästan finns över hela landet.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!