Med virusrelaterade nedstängningar har näthandeln och paketvolymerna ökat dramatiskt i Sydkorea. Som en följd har landets leveransbud pressats till bristningsgränsen ‒ och i flera fall över den.
Enligt uppgifter från leveransarbetarnas fackförening har 14 av dess medlemmar mist livet till följd av överarbete under det senaste året. Så sent som i tisdags kollapsade ett av branschjätten CJ:s bud under en paus och avled senare på sjukhus.
Flera av de avlidna har levererat paket för just CJ, som nu publicerat en offentlig ursäkt.
– Som företagets ledare känner jag mig ansvarig för en serie dödsfall bland våra bud, sade vd:n Park Keun-hee på en presskonferens.
Företaget utlovar nu bättre villkor och uppger att det diskuterar kompensation med de anhöriga.
Dödsfallen har väckt debatt i Sydkorea. Liksom i liknande branscher världen över är leveransbuden så kallade gig-arbetare. Det innebär att de får sina uppdrag via en app och inte omfattas av samma arbetsmiljölagstiftning eller försäkringsskydd som anställda.
Landets president Moon Jae-in uppmanar de berörda företagen att se över arbetsvillkoren och har enligt nyhetsbyrån Yonhap bett sin regering ta fram åtgärder för att förhindra ytterligare dödsfall bland osäkert anställda.