Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Flera kunder rapporterar fel hos Swedbank.  Bild: Håkon Mosvold Larsen
Flera kunder rapporterar fel hos Swedbank. Bild: Håkon Mosvold Larsen

Swedbanks driftproblem lösta under fredagen

Under torsdagskvällen och fredagen rapporterade ett stort antal kunder in fel hos Swedbank.
Det har gällt pengar som saknats och konton på minus.
Vid 17.30 på fredagen skriver Swedbank i ett mejl att man nu åtgärdat problemet.

Det var under torsdagskvällen som storbanken Swedbank fick driftstörningar. När kunder loggade in för att kolla sina saldon och betala räkningar möttes de av obegripliga minussiffror på flera konton.

Det fortsatte in på fredagen, men då kunde Swedbanks presstalesperson Ralf Bagner meddela att man lokaliserat problemet.

Det tekniska felet som uppstått skedde i samband med en systemuppdatering.

”Vi har inte någon prognos just nu – men vi jobbar systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till”, skrev Bagner.

På Swedbanks Facebook-sida kommunicerade banken ut driftstörningsproblemen. Inlägget har tusentals kommentarer där många vittnat om betalningsproblematik, samt hur illa tajmad systemuppdateringen var med tanke på att många räkningar dras i slutet av månaden.

”Räkningarna är inte dragna idag, hyran!!!”, skrev en upprörd kund.

”Lös detta nu! Hela Valborg är förstörd!”, skrev en annan.

Då kan kunderna få tillbaka sina pengar

På Swedbanks hemsida har banken skrivit att de kunder som anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av störningarna ska kontakta banken. Dock har många kunder vittnat om att det varit att nå bankens kundtjänst.

Även betaltjänsten Swish, som delägs av Swedbank, kunde påverkas, men problemet klarades av under fredagsmorgonen.

Vid 17.30-tiden under fredagen meddelar Ralf Bagner att problemet nu är löst och att kunderna kommer få tillbaka sina pengar under kvällen.

"Det tekniska felet är nu löst och saldouppgifterna rättas. De kunder som haft felaktigt information på kontot kan successivt, under kvällen, se korrekta uppgifter.

Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de problem störningen har givit dem. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga. Om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada pga störningen ska de kontakta banken.

Vi kommer att hantera de kundförfrågningar om ersättning som kommer in enligt gängse rutiner och avtal.”

Om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund av störningen ska de kontakta banken.

LÄS OCKSÅ: Covidutbrottet i Kina kan bli fortsatt problem för Volvo Cars

LÄS OCKSÅ: Riksbanken höjer styrräntan – "epoken med extremt låga räntor är över”

LÄS OCKSÅ: Bezos delar ut Kina-pik efter Musks miljardköp

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.