Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Jag kommer att tömma allt jag har och springa därifrån", säger Swedbankkunden Andreas Andersson.

Swedbankkund: De är bedrövliga

Förtroendet för bankerna har rasat de senaste tio åren, enligt Svenskt Kvalitetsindex, som inte tror att skandalen kring Swedbank lär göra saken bättre.

Mångmiljardbelopp misstänks ha tvättats genom Swedbank, något som avslöjades av SVT:s Uppdrag granskning i veckan. En skandal som enligt Johan Parmler, vd och chefsanalytiker vid Svenskt Kvalitetsindex, knappast förbättrar förtroendet för bankväsendet som dalat kraftigt sedan finanskrisen.

- Det handlar inte bara om de senaste årens skandaler, utan också om att det inte längre finns den här personliga relationen då den mesta av kontakten sker digitalt, säger han.

- Har man en stark personlig relation till sina kunder så klarar man sig undan lättare – men det har man ju inte längre.

"Effekt på hela branschen"

Att allt fler är kunder hos flera banker samtidigt gör det också lättare att lämna när man som kund inte längre är nöjd. Enligt Svenskt Kvalitetsindex gäller det ungefär varannan kund, vilket enligt Parmler har att göra med uppkomsten av nya tjänster och aktörer som gjort det lättare att knyta nya bankkontakter.

- Den siffran var betydligt lägre för några år sedan, otrohetsgraden har ökat markant. Så det som kan hända är att många kunder nu får fötter.

- Det är någonting som kan få effekt på hela branschen och inte bara drabba en enskild aktör.

Swedbankkunden Andreas Andersson i Onsala i Halland är en av dem som bestämt sig för att flytta såväl pensionssparande som fonder till en annan bank.

- Det blev som löken på laxen, säger han men tillägger att han tänkt lämna under en längre tid.

Mycket handlar också om kundservicen.

- De är ju bedrövliga överhuvudtaget, och verkar som att de flyr oss vanliga kunder, fortsätter Andersson.

Vänder sig till nya aktörer

Christoffer Cederschiöld, affärsområdeschef på bolåneförmedlaren Mitt Bolån, säger att det är tydligt att många reagerar starkt på den här typen av skandaler.

I måndags och tisdags ville 73 kunder byta från Swedbank. I onsdags och torsdags, då Uppdrag granskning nyss sänt sitt program, hörde 128 stycken Swedbankkunder av sig.

Samma uppgång sågs av kunder från Nordea då banken 2016 avslöjades med att ha hjälpt rika klienter att bilda brevlådeföretag i Panama.

TT: Var hamnar de sedan?

- Hos många nya aktörer, säger Cederschiöld.

- I januari gick till exempel 60 procent av våra kunder till Hypoteket som startade förra året, och som till skillnad från de stora bankerna har en väldigt transparent prisbild.