– Tyska homosexuella lägger mer än 35 miljarder euro per år på resor. I princip skulle man inte behöva ha andra turister i Sverige. Det handlar bara om vem som ska ta hand om dem och hur vi ska kommunicera med dem. Det finns väldigt mycket att jobba vidare med där.
Det säger Tobias Holfelt, ägare till MB Market Makers som jobbar med utbildningar och marknadsföring i hbt-frågor. På Tur-mässan ska han prata om hbt-turism: utgångspunkten är att homosexuella, bisexuella och transpersoner står för runt tio procent av resandet i världen och att Sverige skulle ha mycket att vinna på att marknadsföra sig bättre mot den gruppen. Tobias Holfelt menar att svenskar har en bild av sig att vara toleranta och öppna, men att vi – Stockholm undantaget – är dåliga på att visa det.
– I USA är man noga med att poängtera om man är ett gay-vänligt resmål, men har man aldrig varit i Skandinavien kan man inte veta att vi är det. Här finns en jättestor underskattad marknad. I Kina finns 100 miljoner potentiella turister som är hbt-personer, om man räknar med att 8-11 procent av befolkningen är det. En ökad kommunikation mot den marknaden är jätteviktig.
Utomlands är det inte ovanligt med särskilda hotell enbart för hbt-personer, eller märkningar som visar att hotell är hbt-vänliga. Det säljs också specifika resor för gruppen. I USA till exempel finns gay-kryssningar för kvinnor respektive män, och i Schweiz finns särskilda skidresor.
Men de allra flesta hbt-personer vill åka på helt vanliga resor, menar Tobias Holfelt. När det gäller val av destination är det dock inte självklart att man känner sig välkommen överallt.
– Mainstream-gruppen vill bo nära stranden, ha bra mat och havsutsikt. Hbt-personer funderar på om de vågar åka till destinationen, om de kan ta med sin partner utan att bli nerslagna och om de kommer att få separata sängar. Det finns en viss oro snarare än förväntan när de söker resa och det företag som då kan kommunicera att det inte behöver finnas någon oro vinner målgruppen.
Det är här Sverige skulle kunna bli bättre på att marknadsföra sin relativa öppenhet, tror Tobias Holfelt. Han pekar på olika länders lagstiftning, och att till exempel Ryssland inte är gruppens drömresmål för tillfället.
– Ett exempel är en gymnasieklass som ska ta studenten och vill åka på resa till Egypten och tre i klassen är homosexuella. Då tänker man inte på att det är fängelsestraff på att vara gay i Egypten. Det informerar aldrig resebolagen i Sverige om. I resekatalogerna i England däremot har man märkt ut vilka alternativ som är "gay-friendly", både hotell och destinationer.
Farhad Kakavand, mässansvarig på Tur, håller med om att Sverige ligger på efterkälken när det gäller hbt-turism. I andra länder märks det mer att destinationer anstränger sig, menar han.
– På mässor utomlands finns ofta en hel hbt-paviljong med hotell och kedjor som riktar in sig på den här gruppen. Det är en väldigt köpstark grupp som växer sig starkare och starkare, säger Farhad Kakavand.
Fakta: Tur-mässan
På torsdagen startar Tur för branschfolk och på fredagen öppnar den för allmänheten. Turistmässan arrangeras i år parallellt med upplevelseevenemanget Nordic Outdoor, vilket bland annat innebär att besökarna kan prova att paddla kajak och dyka inne i Valhallabadet. Den som köper biljett får tillgång till båda mässorna, och området sträcker sig över Svenska mässan, Valhallabadet och Burgårdsparken.
Fakta: Hbt-vänligaste städerna
2012 publicerade Lonely planet en lista på de tio mest hbt-vänliga städerna i världen. Så här rangordnades resmålen:
1. San Francisco
2. Sydney
3. Brighton
4. Amsterdam
5. Berlin
6. Puerto Vallarta (Mexiko)
7. New York
8. Rio de Janeiro
9. Prag
10. Bangkok