Bland annat campingen i Kärradal, strax norr om Varberg, får norsk ägare.
Bland annat campingen i Kärradal, strax norr om Varberg, får norsk ägare.

Svenskt campingföretag med bas i Göteborg blir norskt efter ny storaffär

Det marknadsledande svenska campingföretaget First camp med bas i Göteborg blir norskt efter en storaffär på flera hundra miljoner.
– Det här är bara början, säger vd Unni Åström.

ANNONS

Det är bolaget Nordic Camping & Resort, som ägs av den norska riskkapitalfonden Norvestor, som satsar åtskilliga miljoner i affären.

Hur många är det ingen som vill uppge.

– Jag nöjer mig med att säga att huvudägaren Norvestor går in med flera hundra miljoner. Det är en stor affär för oss och en stor affär för branschen, säger Unni Åström, vd för First Camp som bildades i Vara och som nu har kontor i Gårda i Göteborg.

Omsatte 400 miljoner

Företaget är marknadsledande och driver 14 svenska anläggningar från Malmö i söder till Luleå i norr samt en anläggning i Danmark. I Västsverige har bolaget campingplatser i Kungshamn, Varberg och Tylösand.

ANNONS

Nordic Camping & Resort och First camp omsatte tillsammans över 400 miljoner 2018 och blir under gemensamt parasoll en jätte på campingmarknaden.

– Det här är bara början. Vi har starka varumärken och branschens uppåtgående kurvor vittnar om en stark affärspotential, säger hon.

Unni Åström, vd för First Camp i Göteborg.
Unni Åström, vd för First Camp i Göteborg. Bild: Christofer Svensson

Kommer ni att köpa upp mindre campinganläggningar?

– Exakt hur vår på plan ser ut vill jag inte gå in på, men det gemensamma bolaget blir en stor aktör som har de finansiella muskler som krävs för att driva utvecklingen framåt – självklart vill vi växa, säger hon till GP och fortsätter:

– Bland annat finns intresse för anläggningar i eller nära större städer med attraktiva turistmål där vi kan ha verksamhet året om, säger hon.

700 anställda

Den ännu namnlösa campingkoncernen får 700 anställda och har 40 anläggningar i Sverige och Danmark. På frågan om företaget kommer att finnas kvar i Göteborg svarar hon:

– Företaget behöver finnas på många platser, exakt var återkommer vi med när hela planen är klar, säger hon.

Helt klar uppges affären, som förberetts i flera månader, bli i februari. Johan Söör, vd för Nordic Camping & Resorts, är förstås nöjd med att affären är i hamn.

– Campingbranschen är idag fragmenterad och cirka 95% av den svenska marknaden består av fristående aktörer. Nu går branschen mot mer konsolidering för att möjliggöra investeringar som skapar ännu bättre upplevelser för gästerna. Affären är helt rätt för båda företagen, dess medarbetare och gäster, menar Johan Söör.

ANNONS
ANNONS