Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Svenskarna har svag tillit till företag, visar siffror från Reputation Institute (RI). Postnords varumärke utmärker sig med att ha tappat mest i anseende det senaste året. Arkivbild.

Svenskar ljummare mot inhemska bolag

Svenskarna hyser svag tilltro till företag, jämfört med befolkningen i andra länder, visar en ny studie.

I flera år har Adams studerat folkets uppfattningar om kända varumärken på global nivå.

- Bland de mest ansedda varumärkena i världens 15 största ekonomier finns Ikea, danska Lego och schweiziska Rolex, berättar han.

Nya siffror från RI, som mäter svenskarnas attityder till över 50 bolag för 2017, visar också att Ikea är det mest ansedda varumärket på hemmaplan.

Ikea utmärkt

I år lyckades möbelvaruhuset uppnå ett mätvärde på över 82,6 punkter, enligt RI:s enhet "Reptrak pulse score". Därefter kommer SKF och Tetra Pak med 82 respektive 80,7 punkter. När ett varumärke uppnår mer än 80 punkter får det betyget "utmärkt", enligt studien.

- Då pratar vi om företag som gör väldigt bra ifrån sig inom kategorierna produkt och tjänster och finansiella resultat. De får också bra betyg för sin öppenhet och för sitt engagemang att bidra till samhället, säger Adams.

Dagens resultat är högre än i fjol. Då fick bara Ikea betyget "utmärkt" medan SKF och Tetra Pak placerades i den näst högsta kategorin, "stark".

Att det nu finns tre bolag som klassas som utmärkta, är visserligen en förbättring, men det är fortfarande lite jämfört med andra länder, enligt Adams.

- I exempelvis Tyskland finns ett starkare stöd till de inhemska bolagen, närmare bestämt tio varumärken med betyget "utmärkt". Till och med varumärket Volkswagen ligger högt i kurs hos tyskarna, trots att bolaget har genomgått en kris, säger han.

Emotionellt värde

Studien visar att tyskarna och även andra länders befolkning har en större känslomässig relation till varumärken än svenskar.

- Det här är vad vi kallar tillit i undersökningen. Här ser man att svenskar generellt har en svag tillit till företag i förhållande till andra länder, vilket kan bero på att svenska företag brister i kommunikationen med kunderna. Tillit är en väldigt intressant faktor eftersom det kan göra ett varumärkes anseende mer motståndskraftigt mot kritik och kriser och på så sätt behålla en hög plats på listan, säger Adams.

Ett exempel på ett svenskt varumärke som inte lyckats behålla sin position är Postnord, som föll med hela 22 punkter till kategorin "svag" från tidigare "stark" mellan 2017 och 2016.